Spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder chce zásadně přezkoumat vedení německých drah Deutsche Bahn (DB). Kritizuje především nedostatečnou spolehlivost železniční sítě a požaduje strukturální změny v organizační i personální rovině.
V rozhovoru pro ZDF Patrick Schnieder (CDU) uvedl, že je nutné oddělit infrastrukturu od dalších divizí a omezit počet dceřiných společností a členů představenstva.
„Jde o to, že spolková vláda, která to v podstatě platí, získá větší vliv a větší kontrolu. V této souvislosti se chceme podívat i na celou personální strukturu skupiny a dceřiné společnosti,“ řekl Schnieder. Podle něj v Deutsche Bahn panuje „hojnost společností a také hojnost členů představenstva“, což je třeba řešit systémově.

Zpoždění, chaos a opravy za miliardy
Deutsche Bahn čelí dlouhodobé kritice kvůli zpožděním, rušení spojů a přetížené infrastruktuře. Ministr proto zdůraznil potřebu rozsáhlých rekonstrukcí. V nejbližších letech se má obnovit zhruba 40 klíčových železničních koridorů. Jde o tratě s mimořádným významem pro nákladní i osobní dopravu. První byl modernizován úsek mezi Frankfurtem a Mannheimem. Od 1. srpna je uzavřen i strategický tah mezi Hamburkem a Berlínem.
„Teď následují další a toto je rekonstrukce, která bere v potaz celou železniční síť včetně stavědel,“ upozornil Schnieder.
Mohlo by vás zajímat
Masivní investice, ale výsledky v nedohlednu
V souladu s koaliční smlouvou plánuje vláda uvolnit přes 100 miliard eur na investice do železnic a modernizace tratí. Podle ministra by to mělo vést k „výraznému zlepšení“. Aktuální hodnoty přesnosti Deutsche Bahn jsou však podle něj „neuspokojivé“ – a to jak kvůli technickým poruchám, tak kvůli špatné organizaci provozu. Současně firma slibuje další digitalizaci a personální změny.
Kritika Deutsche Bahn není nová. Zákazníci si stěžují také na nedostatek informací a komfortu, zatímco zaměstnanci varují před přetížením personálu.
Navzdory problémům se diskutuje o pokračování systému Deutschland Ticket, který umožňuje neomezené cestování za paušál. Veřejnost i média zároveň kritizují vysoké benefity a bonusy pro top management DB, které jsou v ostrém kontrastu se zhoršujícím se výkonem podniku.