INZERCE

Nákladní vlaky s energetickými surovinami budou mít podle vládního opatření vždy přednost. Foto: ČD Cargo

Ministr Kupka získá od vlády pravomoc zasáhnout do železničního chodu. Vlaky s energetickými surovinami budou mít přednost

Kritický nedostatek strategických zásob energetických surovin vedl vládu k návrhu opatření, které ministru dopravy umožní rozhodnout o změně jízdních řádů či přednostní přepravě mimořádných nákladních vlaků, které převážejí energetické suroviny. Podle opatření mezi ně patří uhlí, lehké topné oleje a pohonné hmoty.

Priorita pro mimořádné vlaky s energetickými surovinami má za cíl zajistit nepřetržitý provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a další nezbytné infrastruktury. Obdobnou prioritu budou mít i tzv. vyrovnávkové vlaky zajišťující přepravu prázdných nákladních vozů zpět do místa nakládky.

Jak to bude vypadat v praxi?

Ministr průmyslu a obchodu stanoví energetické suroviny nutné pro zajištění chodu národního hospodářství. Bezodkladně by pak měl předložit  ministru dopravy seznam železničních relací, na kterých je třeba zajistit prioritní přepravu těchto energetických surovin.

Ten na základě mandátu, který mu udělila vláda, může dát pokyn Správě železnic, aby dala prostor prioritním vlakům či vyrovnávkovým vlakům, které se vrací prázdné. Současně s přidělením kapacity dopravní cesty má za úkol informovat všechny nákladní dopravce, jež jsou držiteli osvědčení o bezpečnosti pro území České republiky.

Komodity, které byly označeny jako důležité energetické suroviny:

  • hnědé a černé uhlí
  • topný olej LTO
  • energetický vápenec
  • pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej)

„Vlaky mimořádného zájmu“ bude možné vypravit kdykoli a budou mít přednost před ostatními soupravami. Dopad na ostatní železniční dopravu je podle vládního opatření považován za zásah vyšší moci, označovaný jako vis maior.

Jana Bartošová