Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od začátku ledna funguje nově jako státní podnik, transformaci z příspěvkové organizace motoristé pocítí podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) ve vyšší kvalitě dálniční a silniční sítě a její údržby. Kupka to uvedl na úterní tiskové konferenci. „Samozřejmě se změna musí projevit i v hospodárnějším vynakládání veřejných prostředků,“ konstatoval. Od přeměny si ministr slibuje zejména zvýšení tlaku na efektivitu práce a zmíněné hospodárnější využívání financí.
Transformace podle Kupky vnese také větší stabilitu do plánování jednotlivých kroků Ředitelství silnic a dálnic. Smlouvy o údržbě budou nově nastaveny jako tříleté, jak Kupka podotkl, jde o inspiraci ze zahraničí. „Platba bude navázána na dodržování kvality, jak už na komunikacích, tak i na mostech,“ poznamenal. V případě, že by Ředitelství silnic a dálnic nedokázalo zajistit požadovanou kvalitu, může dojít k udělení sankcí.
Stav bude podle Kupky vyhodnocovat společný tým ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, který se zaměří na stav kvality dálniční a silniční sítě. Podoba sankčního plnění bude podle Kupky obsažená v tříleté smlouvě. „Chceme se zaměřit i na pravidelnou kontrolu stavu údržby,“ doplnil ministr dopravy.
Ke zvyšování kvality by ale měla podle Kupky vést zejména pozitivní finanční motivace. „Přesně určená odpovědnost a finanční motivace jsou nástroje, které vždy míří nejenom v soukromé branži, ale i ve státní správě k tomu, aby se dařilo zvyšovat kvalitu služeb,“ zmínil Martin Kupka.
Příslib zrychlení výstavby
Přeměna Ředitelství silnic a dálnic ve státní podnik má podle ministra dopravy přinést také zrychlení přípravy a výstavby silniční a dálniční sítě. „Změna podmínek s sebou nese přesně určené milníky pro přípravu jednotlivých staveb,“ konstatoval. Půjde například o termíny, ve kterých bude muset ŘSD odevzdat dokumentaci pro stavební povolení nebo pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Z toho se pak budou odvozovat také odměny pro vedení podniku a konkrétní pracovníky.
Kupka uvedl, že ministerstvo chce navíc v tříletých cyklech vyhodnocovat, jak se podařilo zvýšit kvalitu celé silniční a dálniční sítě.
Mohlo by vás zajímat
Dosavadní forma fungování, ve které se ŘSD dosud nacházelo, byla podle generálního ředitele Radka Mátla nešťastná. Díky transformaci bude podle něj pro podnik snazší udržet si stávající odborníky na klíčových pozicích, jde o hlavní inženýry projektů, právníky nebo správce staveb a technické dozory, ale i získat další. Mátl zmínil například specialisty na kyberbezpečnost.
„Celý svět i Česká republika se potýká s problematikou kyberbezpečnosti, samotné Ředitelství silnic a dálnic prošlo v květnu předloňského roku takovým útokem,“ poznamenal Mátl. Dodal, že v minulosti ŘSD o odborníky přicházelo kvůli nemožnosti dostatečného finančního ohodnocení, to by se mělo přeměnou z příspěvkové organizace na státní podnik změnit.
Ředitelství silnic a dálnic přejde podle Mátla také na nový systém financování. Rozpočet bude nově sestavován na tři roky. Nemělo by tak podle něj už docházet k situacím, kdy se ŘSD snažilo dokončit některé stavby kvůli financování za každou cenu, i když byly pro stavbu klimaticky nevhodné podmínky. Peníze bude možné nově převádět do dalších let.
Nově také v lednu začne fungovat dozorčí rada podniku. Složená je ze šesti členů, z nichž čtyři jmenoval ministr dopravy a dva členy zvolili ze svých řad zaměstnanci ŘSD.
Ministr dopravy Martin Kupka zopakoval, že by v roce 2024 mělo být otevřeno 118 kilometrů nových dálnic. V současnosti je rozestavěných 267 kilometrů silnic a dálnic a v letošním roce by mělo dojít k zahájení dalších 170 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic bude v letošním roce hospodařit s rozpočtem ve výši 78 miliard korun.
Tereza Čapková