INZERCE

Ministr dopravy Martin Kupka. Foto: ODS

Ministr Kupka jednal v Bratislavě se svým protějškem. Na schůzku jel vlakem

Spolupráce v oblasti vysokorychlostních tratí, přeshraniční silniční doprava i kooperace v rámci Evropy. To byla hlavní témata jednání ministra dopravy Martina Kupky a jeho slovenského protějšku Andreje Doležala. Po společné cestě vlakem z hranic obou republik se včera v Bratislavě sešli ke společnému jednání. „Dopravní spojení mezi ČR a Slovenskem patří mezi naše priority“, říká ministr dopravy.

Prioritou vysokorychlostní tratě

Oba ministři se shodli na tom, že společný projekt VRT Budapešť – Bratislava – Brno – Ostrava – Katovice – Varšava bude úspěšný pouze tehdy, když na sebe budou jednotlivé úseky na hranicích logicky navazovat. Podstatná je rovněž synchronizace plánování, přípravy a výstavby, a to zejména přeshraničních úseků.

„S panem ministrem Doležalem jsme podrobně projednali otázku výstavby vysokorychlostních tratí, kdy jsme se shodli na tom, že je to náš společný strategický zájem, k jehož realizaci chceme vytvořit dobré podmínky, včetně těch legislativních,“ zhodnotil jednání ministr Kupka.

Oba ministři debatovali i o možnostech návrhu vedení vysokorychlostních úseků mezi Břeclaví a Bratislavou, detailněji pak o konvenčním úseku Lanžhot-Kúty nebo o situaci kolem uzlu Bratislava.

Česko-slovenská silniční doprava

Mezi další témata diskutovaná v Bratislavě patřila silniční doprava. Zde je klíčové propojení D49/R6 Hulín – Púchov či D48/I/11 – R5/D3 Frýdek-Místek – Jablunkov – Žilina.

Ministr Kupka zdůraznil, že počáteční úsek dálnice D49 Hulín – Fryšták je zařazen mezi hlavní priority. Česká republika také podporuje zkvalitnění silnic I/68 a I/11, s návazností na slovenský úsek I/11 Svrčinovec – státní hranice.

Kooperace v rámci Evropy

Oba ministři rozebírali rovněž spolupráci na mezinárodní úrovni. Českou republiku čeká předsednictví v Radě EU, Slovensko pak bude předsedat Visegrádské skupině a Slavkovské platformě.

Mezi české priority patří hlavně rozvoj VRT, zkvalitňování infrastruktury či revize unijní politiky v oblasti transevropských dopravních sítí. 

Bratislavská schůzka byla důležitá i z toho důvodu, že obnovila aktivity přerušené pandemií koronaviru. Poslední dvoustranné jednání českého a slovenského ministra dopravy se konalo naposledy v září 2018.

Jana Bartošová