Šéf resortu dopravy Martin Kupka se sešel v Jílovém u Prahy s více než 40 zástupci středočeských měst a obcí. Na pracovním jednání spolu se zástupci Středočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představil aktuální stav, další kroky přípravného řízení a diskutoval se zástupci obcí jejich připomínky k plánované trase dálnice D3 a možná kompenzační opatření související s výstavbou dálnice.

Středočeská dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. S Benešovem dálnici propojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů či most přes řeku Sázavu.

Stavba navazující na D3 postupuje v Jihočeském kraji. Zde jsou aktuálně ve výstavbě 3 dálniční úseky a celkové délce 28,4 kilometrů. Ještě letos pak ŘDS plánuje zahájit stavební práce na zbývajících dvou úsecích na hranice s Rakouskem, kde se má spojit s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10. D3 je součástí evropské silnice E55.

Jinudy cesta nevede

Trasování středočeské části dálnice D3 v tzv. západní variantě, tedy přes oblast Posázaví, bylo definitivně potvrzeno v listopadu 2021 rozhodnutím Nejvyššího správního soudu, který zamítl kasační stížnost ve věci první aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. V návaznosti na rozhodnutí Nejvyššího správního fondu pak Ústavní soud odmítl na konci listopadu loňského roku stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo u Prahy.

„Stěžovatelé v projednávaném případě přednesli řadu námitek, které mají z hlediska podústavního práva nepochybně svoji relevanci, ovšem, jak naznačily již obecné soudy, prostor pro jejich vypořádaní, bude dán v jiné fázi územního plánování při realizaci konkrétního závěru,“ píše se v usnesení.

Trasa chystané dálnice D3 mezi Prahou a Táborem. Foto: ŘSD

Ministr dopravy Martin Kupka poukázal na skutečnost, že podle dopravních modelů nelze neutěšenou situaci na jih od Prahy vyřešit pouhým zkapacitněním stávající silnice, které navrhují někteří odpůrci připravované dálnice. „Například přes Jílové, kde jsme dnes jednali, prochází silnice II. třídy, po které projede měsíčně 250 tisíc vozidel. Přímo centrem obce. Bez vybudování nové dálnice se nám nikdy nepodaří snížit místní dopravní zátěž,“ řekl šéf resortu.

Geotechnický průzkum, jednání s vlastníky

„Kromě probíhající inženýrské činnosti pro vydání získání územního rozhodnutí, o které je již požádáno na Krajský úřad Středočeského kraje na celý úsek dálnice, probíhá také v trase dálnice již od začátku loňského roku velmi podrobný geotechnický průzkum. Jeho výsledky budou k dispozici na konci letošního roku a poslouží jako stěžejní podklad pro zpracování dokumentace pro stavební povolení,“ informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V listopadu podalo ŘSD žádost o vydání územního rozhodnutí na všech 5 dálničních úseků a související přivaděče, když využilo možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního rozvoje.

Mohlo by vás zajímat

Jak dodal ředitel ŘSD dodal, na konci loňského roku byla zahájena jednání s vlastníky pozemků v katastrálním území Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem dotčených realizací podrobného geotechnického průzkumu pro most Sázava a pro tunely Luka a Kamenná vrata, které budou realizovány prostřednictvím ražby průzkumných štol.

Petr Bošnakov