INZERCE

Ačkoliv ceny pohonných hmot stále klesají, čerpací stanice uměle zvyšují marže. Foto: Pixabay

Ministr financí postrašil pumpaře regulací marže u benzinu a nafty

Ministerstvu financí dochází trpělivost s prodejci pohonných hmot. Červencové kontroly totiž odhalily růst marží z prodeje benzinu a nafty na dosud rekordní hodnoty – přes pět korun za litr. Ministerstvo pro jistotu připravuje cenovou regulaci, která by zastropovala maximální výši marže čerpacích stanic i distributorů pohonných hmot.

Sledovaná marže distributorů paliv a čerpacích stanic v červenci dosáhla v součtu u motorové nafty 5,38 koruny za litr a benzinu Natural 95 dokonce 5,64 koruny za litr. Průměrná hodnota za loňský rok přitom dosahovala 3,40 koruny na litru nafty a 2,55 koruny v případě benzinu. Podle vyjádření ministerstva se problém týká obou sledovaných skupin firem – tedy jak provozovatelů čerpacích stanic, tak distributorů paliv.

Ministerstvo financí v reakci na přístup čerpadlářů připravilo cenovou regulaci, o jejímž zavedení rozhodne v dalších týdnech dle vývoje marží v srpnu. Současně zaslalo návrh cenové regulace České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a Unii nezávislých petrolejářů, aby se mohly na případnou regulaci technicky připravit. Lze to chápat jako určitou pohrůžku, ať to čerpadláři s výše marže nepřehánějí.

Ministerstvo financí současně dnes podá podnět k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z důvodu podezření na kartelovou dohodu mezi některým sítěmi čerpacích stanic. Kontroly MF totiž v poslední době prokázaly velmi podobné nebo dokonce zcela totožné ceny paliv, jejichž výše po několik týdnů nereflektovala významný pokles cen ropy a paliv na světovém trhu.

„Z výsledků našich kontrol ani z připravených opatření nemám radost, ale pro takto extrémní navýšení červencových marží u benzínu i nafty skutečně nemám pochopení. Rozumím argumentu kompenzování nízkých červnových marží, které byly pod průměrem loňského roku, ale rozhodně ne tímto způsobem. Považuji to za zneužití prázdninové sezóny, kdy řidiči na dálnicích jednoduše neměli jiné řešení, než drahé palivo tankovat,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.

Vývoj maloobchodní marže u benzinu dle kontroly MF. U nafty jsou čísla velmi podobná. Zdroj: MF

Podezřele vysoké marže v červenci nezaznamenali jen úředníci ministerstva financí, ale také motoristé. Ceny pohonných hmot patří v posledních dvou měsících mezi často komentovaná témata na sociálních sítích. Zaujal třeba fakt, že v době, kdy nízkonákladové Tank Ono účtovalo 42,50 koruny za litr benzinu, tak „značkové“ pumpy Benzina, MOL, Shell či OMV držely o šest korun vyšší ceny. Až v posledním červencovém týdnu začaly tyto hlavní řetězce zlevňovat, avšak v Praze a na dálnicích se pokles ceny projevil až se zpožděním.

Ministerstvo financí spustilo kontroly cen a marží pohonných hmot na celém trhu veřejných čerpacích stanic v polovině března a cenový monitoring následně v červnu rozšířilo také o marže distributorů pohonných hmot. Cílem rozšířené cenové kontroly MF prodloužené nejméně do konce září je zajistit, aby na počátku června snížená spotřební daň nezůstala v maržích prodejců a promítla se do cen na čerpacích stanicích.

(red)