Na začátku září ministerstvo dopravy oznámilo intenzivnější prověřování stanic technické kontroly (STK) a měření emisí (SME), ve středu 11. září první z nich kontroloři zavřeli. Jde o stanici měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni pak hrozí pokuty. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky v první ze stanic technik zjistil, že byla k měřícím přístrojům připojena neschválená zařízení, která sloužila k ovlivnění výsledku měření emisí.

„Činnost SME byla na místě kontrolujícími okamžitě zastavena,“ informoval Jemelka. Pochybení techniků bude podle resortu dále řešit příslušný krajský úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností.

Státní odborný dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z Informačního systému technických prohlídek. Zaměřil se na konkrétní případy stanic, u kterých bylo podle resortu dopravy důvodné podezření z možných chyb a podvodů. Jako místo s největším počtem podezřelých měření emisí vyhodnotil stanici v Plzni. Z 26 900 měření odhalila analýza dat z informačního systému technických prohlídek 1900 podezření.

„Na základě těchto dat vyhodnotil dozor nedbalou činnost kontrolních techniků, kteří při měření konkrétních typů vozidel nezjistili vážnou závadu týkající se otáček motoru. Na příslušný úřad tak dozor pošle oznámení o přestupku kontrolních techniků,“ zmínil mluvčí Jemelka.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo dopravy nedávno oznámilo, že dojde k zintenzivnění státního odborného dohledu nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se mají kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zároveň vyzval úřady k častějším kontrolám STK a SME.

Stanice technické kontroly v současné době kontrolují krajské úřady, kontrolu stanic měření emisí zajišťují obce s rozšířenou působností. Oba typy stanic mají být podle resortu dopravy povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za tři roky.

Na kontrolní činnost příslušných úřadů dohlíží odbor provozu silničních vozidel ministerstva dopravy, který je metodicky řídí a zároveň má oprávnění i na přímou kontrolu STK/SME. Ministerstvo dopravy také disponuje Informačním systémem technických prohlídek.

„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat“, uvedl začátkem září ministr Kupka. Dodal, že další je potřeba doplnit. Jako příklad již existujícího mechanismu zmínil takzvaný test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly na vozidle pořizovat zvukové a obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován.

 K posílení systému kontrol je podle ministra nutné i rozsáhlejší využití dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP), než tomu bylo doposud. Ministerstvo oznámilo, že připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty pak budou předávány na krajské úřady nebo obcím s rozšířenou působností k provedení kontroly. Do konce roku ministerstvo také rozšíří informační systém o centrální evidenci státního odborného dohledu a zjištěných přestupků.

Kontroly by se měly zintenzivnit také po transformaci Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy, která má vzniknout na začátku června příštího roku. Inspekce bude mít nově pravomoci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně, bez účasti policie.

„To umožní zvýšení počtu kontrol vozidel v provozu, z jejichž dosavadního průběhu je zřejmé, že řidiči často zanedbávají údržbu vozidel v mezidobí mezi technickými kontrolami a vozidly v nevyhovujícím stavu, byť s platnou STK, ohrožují životní prostředí i bezpečnost silničního provozu,“ informovalo už dříve ministerstvo.

(teč)