Ministerstvo obrany uzavřelo se společností GE Aviation smlouvu na servis motorů letounů L-410 za 120 milionů korun. Účelem smlouvy je komplexní zabezpečení servisní podpory letounů L-410
všech verzí L-410 Armády České republiky. Vyplývá to z Registru smluv.
Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy.
Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru.
V roce 2015 navíc spatřil světlo světa modernizovaný typ L-410NG. Armáda České republiky je také uživatelem několika těchto léty prověřených strojů.
S maximální zásobou paliva má Turbolet taktický dolet 1 380 kilometrů, S maximálním zatížením pak 546 kilometrů. Maximální rychlost Turboletu činí 357 kilometrů za hodinu, cestovní rychlost (ve výšce 4200 m pak činí 380 kilometrů za hodinu.
„Předmětem smlouvy je zajištění komplexní servisní podpory leteckých motorů M-601D a M-601E a jejich částí pro zajištění provozu letounů L- 410 všech verzí provozovaných Armádou ČR,“ stojí ve smlouvě.
Rozsah poskytovaných služeb zahrnuje: provádění generálních oprav, dílenských revizí, oprav, údržby, servisu, dodávek náhradních dílů, materiálu a vybavení, oprav, údržby, servisu, kalibrací a nájmu kontrolně měřící techniky, pozemního vybavení a příslušenství k letecké technice, zabezpečení technické podpory – technických asistencí, konzultační a poradenské činnosti při provádění údržby letecké techniky včetně školení pozemního vojenského leteckého personálu.
L-410 je prvním typem letounu vyrobeným v podniku LET Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa.
Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému.
Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1300 litrů paliva.
Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřicími přístroji.
Se servisem Turboletů byl problém v roce 2020. Armádě se nedařilo uzavřít servisní smlouvu pro tuzemské letouny L-410 a bez potřebného servisu a předepsaných kontrol není možné Turbolet provozovat.
Pět legendárních, odolných letounů, které svoje kvality dokazují i v polárních oblastech, měla armáda v té době ve svých hangárech na základně Praha-Kbely a u Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí státního podniku LOM Praha.
Společnost GE Aviation Czech je vývojové, výrobní a servisní centrum turbovrtulových motorů koncernu GE. V České republice působí od roku 2007. V roce 2008 získala část tradičního českého výrobce leteckých motorů Walter Engines, díky čemuž vznikla dosud jediná sériově vyráběná produktová řada motorů společnosti.
Společnost sídlí v Praze a zaměstnává více než 500 zaměstnanců. V pražských Letňanech GE Aviation navrhuje, vyrábí, prodává a servisuje turbovrtulové motory GE pro dopravní, zemědělské, cvičné a jiné letouny všeobecného a civilního letectví. České centrum vývoje a výroby je jediným zařízením, které konstruuje letadlové motory GE mimo území USA.
(hrb)