Ministerstvo obrany uzavřelo se společností Airbus Defence&Space,S.A. ze Španělska smlouvu na servis armádních letadel CASA. Smlouva byla v registru zveřejněna poslední únorový den. Maximální možná cena plnění smlouvy se dostala na sumu 2 182 000 000 korun s DPH. Jde o kontrakt do roku 2030.
Co má servisní podpora letounů CASA obnášet? Především zajištění jejich provozuschopnosti.
Jaké povinnosti společnosti Airbus plynou: provádění údržby a oprav letadel a jejich částí; údržby a oprav motorů; údržby a oprav systému vlastní ochrany letadla; dodávky, údržbu a opravy dílů letadla; dodávky spotřebního materiálu; dodávky GSE (pozemní vybavení), pronájem GSE, pronájem speciálního nářadí, pronájem zkušebny a nářadí a výměna GSE; školení posádek a techniků; provozní technická podpora; další služby k zajištění provozu letadla; další požadavky.
„Podle zákona o cenách se smluvní strany dohodly, že ceny uvedené pro
jednotlivé služby jsou stanoveny na základě kalkulace ekonomicky přijatelných nákladů a přiměřeného zisku,“ stojí ve smlouvě ZDE. Smlouva v anglickém znění je v podstatných detailech začerněná.
Maximální možná cena plnění kontraktu se dostala na sumu 2 182 000 000 korun s DPH.
Mohlo by vás zajímat
Smlouva nabývá účinnosti dnem podpisu smlouvy poslední smluvní stranou a zůstává platná a závazná pro poskytovatele i objednatele do 30. listopadu 2030.
Vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany Lubor Koudelka a viceprezidenti společnosti Airbus Defence and Space S. A. Ioannis Papachristofilou a Stephan Miegel podepsali novou servisní smlouvu na údržbu letounů CASA na sklonku února.
Šestici španělských strojů ve dvou verzích M a MW používají české vzdušné síly od roku 2010.
„Předmětem uzavřené smlouvy je komplexní zabezpečení provozu letounů CASA C-295M/MW, tedy provádění revizí letounů, generálních oprav částí strojů, provádění oprav a údržby, nákupu náhradních dílů, materiálu pro opravy, údržby pozemního vybavení a příslušenství a pořízení služeb k zabezpečení provozu letounů,“ upřesnil Lubor Koudelka.
Smlouva ve formátu Full In-Service Support navazuje na předchozí, uzavřenou v roce 2015, rovněž přímo s výrobcem.
„Po dobu platnosti stávající servisní smlouvy bylo dlouhodobě dosaženo velmi vysoké provozuschopnosti flotily letounů C-295M/MW, proto nová smlouva zachovává původní filozofii,“ sdělil Lubor Koudelka.
První čtyři letouny CASA C-295M byly pořízeny v roce 2010. Další dva kusy modernizovaných strojů C-295MW s tzv. winglety na koncích křídel, které zvyšují dolet letounu a spoří palivo, resort obrany přikoupil před dvěma lety.
Španělské stroje tvoří páteř vojenského transportního letectva. Dosud nalétaly téměř 20 000 letových hodin. Nejčastěji jsou využívány k plnění úkolů vzdušného transportu nákladu a osob, ke shozům materiálu, výsadkům, k pozorovacím misím, vzdušné přepravě pacientů (tzv. MEDEVAC), přepravě orgánů k transplantaci a speciálním úkolům.
Česká CASA působí nepřetržitě od roku 2013 také v zahraniční misi Multinational Forces and Observers na Sinajském poloostrově.
V současné době probíhá rozsáhlá modernizace flotily letounů C-295M, která významným způsobem zvyšuje navigační schopnosti letounů.
(hrb)