Servis bojových vozidel Pandur české armády bude mít i nadále na starosti kopřivnická firma Tatra Defence Vehicle. Ministerstvo obrany s ní uzavře další rámcovou dohodu v hodnotě 1,89 miliardy korun bez DPH. O této veřejné zakázce dnes ministryně obrany Jana Černochová (ODS) informovala vládu. Podrobnosti ČTK poskytlo ministerstvo obrany. Transportéry Pandur z první várky před necelými 15 lety přitom už armáda nechce. Odůvodňuje to tím, že modernizaci starších Pandurů nelze provést na balistickou ochranu STANAG 3 a 4.
Budoucí rámcová dohoda navazuje na dohodu, které vyprší platnost na konci března. Nová by měla být uzavřena na čtyři roky, případně do vyčerpání stanoveného finančního limitu.
Tatra Defence Vehicle poskytuje servis na vozidla Pandur od roku 2017.
„Tatra Defence Vehicle je vlastníkem exkluzivní licence pro Českou republiku od výrobce vozidel Pandur, která jí umožňuje poskytovat komplexní servisní podporu. Společnost TDV je tak jako jediná oprávněna veřejnou zakázku realizovat,“ uvedlo ministerstvo.
Mohlo by vás zajímat
Díky rámcové dohodě bude podle úřadu zabezpečena komplexní servisní podpora pro všech 127 vozidel typu Pandur.
„Tyto stroje v několika variantách slouží jako hlavní bojový prostředek armády České republiky, který je určený k přepravě pěchoty na bojiště a její palebnou podporu,“ dodalo ministerstvo.
Česká armáda má ve výzbroji 107 pandurů, které dostávala v letech 2009 až 2013, později ministerstvo objednalo dalších 20 kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích.
Tatra Defence Vehicle se specializuje na vývoj, výrobu, opravy a servis vojenských vozidel. Firma z Kopřivnice na Novojičínsku patří do holdingu Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada. Vyrábí mimo jiné vozidla Pandur II a Titus. V roce 2023 zvýšila meziročně tržby téměř na čtyřnásobek, z 950 milionů v roce 2022 na 3,57 miliardy korun. Podnik má přibližně 260 zaměstnanců.
Staré Pandury už armáda nechce
Transportéry Pandur z první várky před necelými 15 lety přitom už armáda nechce. Odůvodňuje to tím, že modernizaci starších Pandurů nelze provést na balistickou ochranu STANAG 3 a 4.
Tato závažná informace zazněla na listopadovém jednání za zavřenými dveřmisněmovního výboru pro obranu. Česká armáda začala oficiálně přebírat první obrněné transportéry Pandur II od rakouské firmy Steyr na podzim roku 2009. A důvod, proč už je dnes armáda už moc nechce? Složitá modernizace. Spekuluje se o tom, že se armáda poohlíží po finských kolových transportérech Patria.
To, že se starými Pandury jsou problémy co se týče modernizace, nakousl podle několika zdrojů Ekonomického deníku na podvýboru pro akvizice ministerstva obrany, obchod s vojenským materiálem a inovace AČR náčelník Generálního štábu Karel Řehka.
„Modernizaci starších Pandurů nelze provést na balistickou ochranu STANAG 3 a 4. Proto se zvažuje nákup nové techniky. Že by AČR Pandury vůbec nechtěla jsem doposud neslyšel. O alternativách na podvýboru nepadla řeč. Nyní si ministerstvo obrany vlastními kapacitami zpracovává studie proveditelnosti, která má být hotová do poloviny roku 2025. Ještě jednou opakuji, že jsem nezaznamenal názor, že Pandury nevyhovují,“ řekl Ekonomickému deníku předseda podvýboru pro akvizice ministerstva obrany, obchod s vojenským materiálem a inovace AČR Karel Krejza (ODS).
Informace obdobného charakteru pak měla z ústa Karla Řehky zaznít i na samotném výboru pro obranu za zavřenými dveřmi. Více podrobností je možné si přečíst ZDE.