INZERCE

Dobíjecí stanice skupiny E.ON ve Vystrkově u Humpolce. Foto: E.ON ČR

Ministerstvo nově podpoří z peněz unie dobíjecí stanice na elektřinu i vodík

Všichni, kdo uvažují o výstavbě plnících stanic pro alternativní pohony, si mohou začít chystat projektové žádosti. Ministerstvo dopravy otevřelo nový Operační program Doprava 3, kde jsou vyhlášeny čtyři výzvy a kde je alokováno zhruba sto dvacet miliard korun.

První tři výzvy jsou určeny pro Správu železnic a Ředitelství silnic a dálnic, zejména na dobudování páteřní silniční sítě nebo na modernizaci a rekonstrukci železniční infrastruktury zařazené do celoevropské sítě TEN-T a zavádění nových technologií pro řízení provozu. Další oblastí je zajištění udržitelné regionální, příměstské i městské dopravy a její lepší návaznost na regionální tratě. Do toho se počítá i modernizace stanic a zastávek.

Aktuálně v rámci tohoto operačního programu ministerstvo vyhlašuje nebo bude vyhlašovat další výzvy, které se budou týkat rozvoje infrastruktury pro elektromobilitu. Nakonec o dalším rozvoji dobíjecích stanic pro elektroauta a pro auta či vlaky na vodík hlasovali tento týden europoslanci v EP.

„Tato podpora se má týkat dobíjecích stanic na síti TEN-T určených nejen pro osobní ale i nákladní vozidla a také plnicích stanic pro vozidla vodíková. Do vodíkových stanic by měla směřovat jedna miliarda z celkových šesti miliard určovaných na budování dobíjecích a plnicích stanic. Podpora má také směřovat na veřejné dobíjecí stanice ve městech,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva dopravy Martin Brychta. Podpora cílí hlavně na rozvoj takzvaných dobíjecích hubů o velkých výkonech, 600 kW u osobních vozidel a 1400 – 3 500 kW u nákladních vozidel.

Doprava je největší z českých operačních programů. Státní fond dopravní infrastruktury počítá s tím, že příští rok bude činit příspěvek evropských fondů do jeho rozpočtu 28 miliard. Evropská komise schválila OPD3 letos v červenci, financování projektů bude zajišťováno zejména prostřednictvím Fondu soudržnosti a také Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Petr Vrabec