Ministerstvo dopravy odstartovalo jednání se čtyřmi kvalifikovanými konsorcii firem s mezinárodní účastí v rámci takzvaného soutěžního dialogu na PPP projekt dostavby dálnice D35. Přistoupilo k tomu po skončení kvalifikační fáze. „Značný zájem o tendr potvrzuje, že je Česká republik zahraničními investory považovaná za zemi, která PPP projekty umí dobře připravit,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ministr také poznamenal, že je zahájení soutěžního dialogu v rámci tendru na dostavbu a provoz dalších více než 34 kilometrů dálnice D35 metodou PPP důležitou zprávou pro ty, kteří potřebují rychle cestovat severní trasou napříč republikou. „Dokončením nyní soutěžených úseků se celá stavba přiblíží k Mohelnici a napojí se tím na již existující rychlé spojení od Olomouce,“ dodal.

Podle vrchní ředitelky pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní ministerstva dopravy Lenky Hamplové předvídala velký zájem investorů už mezinárodní účast na loňském Industry day k projektu D35 PPP. Jsem ráda, že jsme mohli do užšího výběru vybrat čtyři silná konsorcia s mezinárodními zkušenostmi, což mimo jiné ukazuje, že Česká republika je pro soukromé investory seriózním partnerem,“ konstatovala. Zásadní je podle ní pro zahraniční investory také fakt, že realizace projektů prostřednictvím PPP má v České republice podporu napříč politickým spektrem.

„Hlavním cílem PPP projektů je využití know-how soukromého sektoru pro optimalizaci stavebního řešení a zajištění vysokého standardu provozování dálniční infrastruktury. Po uplynutí vymezené doby provozování koncesionářem stát infrastrukturu převezme zpět v definované kvalitě. S využitím metody PPP počítáme i pro další projekty, například při výstavbě některých úseků vysokorychlostních tratí,“ zmínil ministr Kupka.

Mohlo by vás zajímat

Spolupráce veřejného a soukromého sektoru se u dálnice D35 vztahuje na výstavbu a provoz úseků Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru) a Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru). Koncesionář má postarat také o provoz a údržbu úseků od Litomyšle až po Opatovec.

Jak už Ekonomický deník informoval dříve, do finále se dostalo konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global, Strabag Motorway, Budimex  a Invesis. Dalším finalistou je konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways, Abrdn European Sustainable Infrastructure a John Laing Europe Holdings. Uspělo také konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, Meridiam Eastern Europe IV A a Metrostav Concessions a konsorcium Via 35, tvořené společnostmi Tikehau Star Infra, Hochtief PPP Solutions, TIIC, EGIS a OHLA Concesiones.

Dálnice D35 je v současnosti podle ministerstva dopravy nejrozestavěnější dálnicí v České republice. V roce 2024 začala výstavba šesti úseků v délce 35,7 kilometru. Aktuálně je tak ve výstavbě 64 kilometrů dálnice. V dalších letech má resort dopravy v plánu zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometru komunikace. Celá dálnice D35 má být hotová v roce 2029.

Metodu PPP řeší ministerstvo dopravy také u projektu železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla Praha (PRAK). Zadávací řízení na výběr dodavatele bylo zahájeno loni 27. listopadu s termínem podání žádostí o účast letos 14. dubna. Po posouzení kvalifikace bude následovat soutěžní dialog.

Dalším železničním PPP projektem mají být Rychlá spojení Morava. V návaznosti na doporučení studie proveditelnosti vláda schválila realizaci tří konkrétních projektů rychlých spojení – Moravská Brána, Jižní Morava (vysokorychlostní trať na 320 km /h), Morava střed (Brno – Přerov, konvenční trať se zvýšením rychlosti na 200 km/h). „Nyní tyto projekty dále připravujeme po majetkoprávní stránce a připravujeme výběr transakčního poradce, který bude asistovat se zadávacím řízením na výběr koncesionáře,“ informovalo ministerstvo dopravy.