Zastaralý a nepřehledný, tak kraje označují současný zákon o pozemních komunikacích. Současná norma, která vychází ze silničního zákona z roku 1961, podle nich neodpovídá současným právním vztahům a aplikace zákona činí v praxi často značné problémy. Výhrady pro Ekonomický deník shrnuly Moravskoslezský, Ústecký a Zlínský kraj. Ministerstvo dopravy k tomu uvedlo, že chce letos zahájit práce na tvorbě komplexní novely zákona.
Ministerstvo dopravy přitom zároveň do Návrhu legislativního plánu vlády pro rok 2025 už jednu novelu zákona o pozemních komunikacích zařadilo. Návrh reaguje podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky na budoucí provoz automatizovaných vozidel na pozemních komunikacích v České republice. Norma je podle úřadu aktuálně předložená do mezirezortního připomínkového řízení, jak už Ekonomický deník informoval. Ukončení legislativního procesu se očekává v polovině roku 2025.
Moravskoslezský kraj své výhrady, které k aktuální podobě zákona o pozemních komunikacích má, uplatnil právě v rámci mezirezortního připomínkového řízení k Návrhu legislativního plánu vlády pro rok 2025, a to koncem loňského října. „Ve shodě s některými kraji navrhoval Moravskoslezský kraj mimo jiné také zařadit do návrhu nový zákon o pozemních komunikacích,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová. Komplexní novela je ale podle Jemelky věcí příštího volebního období.
Birklenová shrnula výhrady kraje, podle kterého je řada procesních postupů v zákoně upravena nedostatečně, anebo nepřesně, což se negativně promítá do praxe nejen silničních správních úřadů, ale i stavebních úřadů. „Hmotněprávní úprava je komplikovaná a nejednoznačná. Například samotná definice pozemní komunikace, její součásti a příslušenství. Zákon neposkytuje žádoucí ochranu pozemním komunikacím a provozu na nich,“ shrnula některé z výhrad Moravskoslezského kraje mluvčí.
Mohlo by vás zajímat
Nový zákon o pozemních komunikacích je navíc podle Moravskoslezského kraje potřeba v mnoha oblastech provázat s novým stavebním zákonem. Jde například o povolování příslušenství komunikace, tedy veřejného osvětlení.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka uvedl, že by komplexní novela zákona o pozemních komunikacích řešila i „vybrané palčivé problémy stávající právní úpravy, a to i včetně témat nastíněných Moravskoslezským krajem“.
Podle Moravskoslezského kraje je potřeba v rámci přípravy nového zákona, anebo novely stávajícího zákona, věnovat pozornost i „aplikaci zákonného zmocnění k vydání nařízení podle § 23 k regulaci statické dopravy“. Nařízení jsou v současnosti v aktuální „judikatuře“ Ústavního soudu (ÚS) a Nejvyššího správního soudu (NSS) označována z hlediska jejich obsahu za opatření obecné povahy.
Na to upozorňuje podle mluvčí Magdaleny Fraňkové i Ústecký kraj. „Ministerstvo dopravy dosud nevydalo prováděcí předpis dle § 29a odst. 8 tohoto zákona, jakož i metodiku k zákonnému zmocnění k vydání nařízení dle § 23 (k regulaci statické dopravy). Tato nařízení jsou v aktuální judikatuře ÚS označována za opatření obecné povahy, zatímco ceníky placeného parkování v rozporu s dikcí toho zákona týž soud považuje za nařízení,“ sdělila Ekonomickému deníku Fraňková.
Fraňková doplnila, že tento nesoulad dosud řešený pomocí stanovisek tří ministerstev (ministerstva dopravy, ministerstva financí a ministerstva vnitra pozn. red.) by měl odstranit nový zákon o pozemních komunikacích. Ústecký kraj se i v dalších výhradách shoduje s Moravskoslezským krajem.
Současná podoba zákona o pozemních komunikacích podle kraje neposkytuje potřebnou ochranu pozemním komunikacím a provozu na nich a neřeší nežádoucí a tíživé situace, které jsou s nimi spojeny. Jde o neúměrnou dobu trvání uzavírek, závady ve sjízdnosti, nebezpečná místa na pozemních komunikacích nebo ochranu komunikací v kontextu se zákonnými věcnými břemeny.
„Pokud by ministerstvo dopravy nehodlalo vyhovět tomuto návrhu připravovanému více kraji, doporučujeme, aby se nad podnětem zamyslelo, případně vyvolalo diskusi s kraji a návrh zařadilo do plánu na rok 2025,“ konstatovala Fraňková.
Komunikace bez ochrany
Jan Vandík z krajského oddělení komunikace a vnějších vztahů Zlínského kraje Ekonomickému deníku sdělil, že změny v oblasti zákona o pozemních komunikacích požaduje pět krajů, z toho tři chtějí doplnit věcný záměr nového zákona. I on zmiňoval, že v praxi činí značné problémy například problematika účelových komunikací, mnoho procesních postupů je v současném zákoně upraveno nedostatečně anebo nepřesně.
„Hmotněprávní úprava je komplikovaná a nejednoznačná, zákon neposkytuje žádoucí ochranu pozemním komunikacím a provozu na nich. Nový zákon o pozemních komunikacích je potřeba v mnoha oblastech provázat s novým stavebním zákonem,“ poznamenal Vandík.
Také Vandík zmínil regulaci stání, kraje podle něj žádají, aby bylo v souladu se zákonem o cenách v nové normě uvedeno, že ceníky nevydává obec právním předpisem. „Tento problém se týká všech krajů a byl řešen i na platformě Asociace krajů České republiky,“ poznamenal Vandík.