Ministerstvo dopravy se připravuje na situaci, že v případě nižších finančních prostředků pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2023, z něhož jsou financované dopravní stavby, dostanou některé stavby v příští roce prioritu a jiné budou „posunuty v čase“. Návrh rozpočtu pro Ministerstvo dopravy je na příští rok o pětinu nižší.
Výbor fondu SFDI schválil, že by měl v příštím roce hospodařit se 150,9 miliardy korun, což je meziročně o 23 miliard korun více. Ministerstvo dopravy uvedlo, že hledá jiné zdroje financování, zvažují se i úvěrové možnosti.
,,S napětím očekáváme, co se bude v září odehrávat. Jestli bude částka pro fond naplněna nebo ponížena o významnou částku, to nechci predikovat,“ říká ředitel odboru strategie Luděk Sosna.
Ministerstvo dopravy chce zahájit jednání i s ministerstvem financí. Otázkou ale je, zda vzhledem k aktuálnímu vývoji veřejných financí a energetické krizi může ze státního rozpočtu potřebnou částku získat.
Priorita nebo posunout v čase?
Ministr dopravy Martin Kupka má pracovní podklad k tomu, jaké stavby jsou pro rok 2023 a 2025 připravené k zahájení a bude se muset rozhodovat, které stavby jsou prioritou. ,,Součet je kolem 145 staveb. Pokud návrh bude menší, tak budeme muset reagovat, které stavby nezahajovat. Pokud někde udělat řez, tak asi na stavby, které jsou mimo transevropskou dopravní síť TEN-T“, vysvětluje Luděk Sosna.
Vlastní seznam nezbytných staveb si dělá i Ředitelství silnic a dálnic. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že si jeho společnost udělá přibližně sedm položek, do kterých se rozdělí prostředky. ,,A pak se rozhodneme ve spolupráci s ministerstvem dopravy, co budeme stavět. Na to období se musíme připravit“, dodal Mátl.
(bar, čtk)