Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, která chystá půdu pro autonomní mobilitu. Do Poslanecké sněmovny by měla zamířit v listopadu. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území České republiky, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Automatizované vozidlo je podle resortu dopravy takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz.
Autonomním režimem se myslí, že vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost a funguje podle takzvaného konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. „Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení,“ informoval resort dopravy.
Návrh podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují.
Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí podle ministerstva dopravy z asistentů řízení, jako jsou například adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. „Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení,“ informoval úřad.
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti.
Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný k nové legislativě uvedl, že Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu.
Podle ministerstva dopravy se jedná o přirozenou technologickou evoluci, která vychází z přísných a bezpečných mezinárodních regulací. „Vozidla, na která se tato právní úprava vztahuje, jsou schvalována podle celoevropsky platných homologačních předpisů. Aktuální novelizace upravuje především otázku odpovědnosti a povinností řidiče související s řízením vozidla v autonomním režimu,“ zmínil resort dopravy.
Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje:
- rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá;
- rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě;
- přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů;
- novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla;
- uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému;
- rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.
(teč)