Resort dopravy předložil návrh vyhlášky týkající se technických prohlídek, pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a změně některých souvisejících zákonů. Vyhláška reaguje i na skutečnost, že k 1. lednu 2024 dojde ke zrušení technického průkazu, předkládat se bude pouze osvědčení o registraci vozidla.
Jak se uvádí v důvodové zprávě, primárním cílem je provést novelu zákona, zejména v oblasti provádění technických prohlídek historických vozidel, technických požadavků na vybavení stanic technické kontroly, organizování zkoušek a přezkoušení kontrolních techniků v rámci digitalizace státní správy.
Jedná se zejména o zapracování schválených pozměňovacích návrhů k novele zákona, které v plném rozsahu stanovují práva a povinnosti pro dotčené subjekty a dále pak zmocňují ministerstvo k vydání prováděcích právních předpisů k jejich provedení. Návrh vyhlášky pak stanovuje způsob provedení přijatých změn zákona.
Nad rámec novely dochází k úpravám souvisejících s technickými požadavky na přístroje a lhůty pro ověření kalibrace, a vybavení stanic technických kontrol pro traktory, které provádějí technické prohlídky vozidel kategorií T a R překračující konstrukční rychlost 40 km/h a povolenou hmotnost 3 500 kg. Novela ruší přístroje „siloměr“ a „hlukoměr.“
Ve znamení digitalizace
V souvislosti s digitalizací státní správy dochází k úpravě organizování zkoušek a přezkoumání kontrolních techniků, s cílem umožnit přezkoušení kontrolních techniků elektronicky prostřednictvím informačního systému technických prohlídek.
Dochází také ke sjednocení lhůt platnosti osvědčení kontrolních a emisních techniků. V současné době máme dva základní typy kontrolních techniků, první může provádět technické prohlídky v plném rozsahu, ve druhém případě se jedná pouze o emisního technika.
Kontrolním technikům, kteří měli vydaná profesní osvědčení podle právní úpravy do 30. září 2018, již uplynula lhůta pro prohlubovací kurz a splnění požadavků na vydání nového profesního osvědčení, proto již není nutné mít právní úpravu ke splnění požadavků na získání odborné způsobilosti v rámci prohlubovacího kurzu. Je ovšem potřeba umožnit emisnímu technikovi, aby si své znalosti doplnil a získal profesní osvědčení kontrolního technika bez omezení.
Podle současné právní úpravy musel vykonat celý nový základní kurz kontrolního technika, který obsahuje i oblast emisí. Ke změně dojde rovněž v oblasti přezkoušení prostřednictvím elektronické formy s pomocí již provozovaného informačního systému technických prohlídek. Neúspěšný žadatel bude moci vykonat zkoušku dvakrát. Navrhovaná změna sleduje naplnění cílů v rámci programu digitalizace České republiky.
Tři kategorie veteránů
Vyhláška mění rovněž lhůty na vykonávání technických přehlídek historických vozidel, ze stávajících 2 na 5 let.
Jinak technické prohlídky těchto vozidel nepřináší žádné nové požadavky nad rámec těch, které jsou požadovány u technických prohlídek silničních vozidel.
Technická prohlídka se tak provádí v celém rozsahu avšak s přihlédnutím k různému stupni technického pokroku, zejména je nutno zohlednit skutečnosti spočívající v provedení konstrukce vozidla a jeho vybavení vzhledem k času uvedení do provozu.
Za tímto účelem byly vytvořeny tři základní kategorie: novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 – 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953).
Slušná muzika za málo peněz
Navrhovaná právní úprava nepřinese nadměrné navýšení požadavků na státní rozpočet. V případě úprav informačního systému technických prohlídek vzniknou náklady ve výši cca 4 miliony korun, úpravy registru silničních vozidel jsou odhadovány na cca 250 000 korun.
Správcem informačních systémů je ministerstvo dopravy, a tyto náklady budou hrazeny z rozpočtu ministerstva. U provozovatelů historických vozidel dojde prodloužením lhůty ke snížení nákladů.
V souvislosti s požadavky na dovybavení přístroji u stanic technické kontroly pro traktory, které provádějí technické prohlídky u zvláštních motorových a jejich přípojných vozidel (traktorů), jejichž konstrukční rychlost je vyšší než 40 kilometrů za hodinu a celková hmotnost překračuje 3 a půl tuny lze předpokládat náklady spojené ve výši 2 milióny korun za jednu stanici technické kontroly, v současné době se jedná o 35 stanic. V případě kontrol traktorů s nižší konstrukční rychlostí, nedojde k žádným novým požadavkům na dovybavení stanice.
Bez korupčních rizik
Návrh vyhlášky je v souladu se zákonem i ústavním pořádkem České republiky, není ani v rozporu s právními předpisy Evropské unie, judikaturou a je slučitelný s obecnými zásadami práva Evropské unie. K hodnocení, RIA, neboli očekávaných dopadů navrhovaných právních předpisů na žádost ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády Michala Šalamouna nedošlo.
Navrhovaná úprava nemá dopady na životní a sociální prostředí, není spojena s diskriminací a nenarušuje rovnost mužů a žen, je v souladu se zákonem o zpracování osobních údajů. Podle metodiky RIA, jedná se o povinné zhodnocení korupčních rizik, nebyla zjištěna žádná rizika. Stejně tak nebude mít úprava žádné dopady na bezpečnost nebo obranu státu.
Petr Bošnakov