Ministerstvo dopravy spustilo tendr na další dálniční PPP projekt. Hledá koncesionáře na projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D35 v úseku Opatovec – Mohelnice a zajištění provozování a údržby přiléhajících úseků D35 Litomyšl – Opatovec. Celková předpokládaná hodnota zakázky je 117,6 miliardy korun. Termín pro podání předběžné kvalifikace je stanoven na 25. září. Resort dopravy tendr ve středu zveřejnil na Portálu o veřejných zakázkách.
Výběrové řízení na koncesionáře začíná kvalifikační fází, v níž musejí podle ministerstva dopravy jednotliví uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Ministerstvo dopravy následně posoudí předloženou kvalifikaci a do dalšího kola řízení vybere nejlépe kvalifikované účastníky.
Resortu dopravy pomáhá s hledáním koncesionáře transakční poradce, jde o konsorcium firem White & Case, PricewaterhouseCoopers Česká republika, Siebert + Talaš a Mott MacDonald CZ, kterého úřad vybral letos v dubnu. Soukromý sektor má pro stát postavit bezmála 35 kilometrů dálnice D35 mezi Mohelnicí a Opatovcem a po dostavbě bude celkově provozovat a udržovat 52 kilometrů dálnice D35 až od Litomyšle.
„Paralelní spojnici Čech a Moravy v podobě D35 chceme dokončit do roku 2029 a právě dva poslední úseky v délce 35 kilometrů mohou být dalším projektem financovaným a realizovaným ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dostavba obou úseků vyjde podle něj ve stavebních nákladech na přibližně 35 miliard korun.
Jak už zmínil Kupka dříve, dostavba D35 je vládní prioritou, má ulevit přetížené dálnici D1 i okolním obcím a zlepšit dopravní propustnost území České republiky. Základní parametry PPP projektu u D35 mají podle ministra dopravy vycházet z PPP projektu dálnice D4.
Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru mají být na dálnici D35 postaveny konkrétně úseky Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru) a Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru). Vybraný dodavatel bude zároveň provozovat a udržovat úseky mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, postavené mimo model PPP.
Ministerstvo dopravy předpokládá, že bude o účast ve výběrovém řízení na dostavbu dálnice D35 zájem. Akce pro investory se 13. června podle resortu účastnilo 111 zástupců (dalších 92 se připojilo online) investorů, stavebních firem či finančních institucí a různých poradců, aby se seznámili s klíčovými parametry projektu.
Různá stadia přípravy
Zadávací dokumentace projektu dostavby D35, kterou ministerstvo zveřejnilo, uvádí u jednotlivých úseků, v jaké fázi přípravy jsou. Například u úseku Litomyšl – Janov ministerstvo dopravy v dokumentu zmiňuje, že společné územní rozhodnutí a stavební povolení nabylo právní moci v listopadu loňského roku. Na úseku byly v únoru letošního roku zahájeny práce pro takzvaný záchranný archeologický výzkum i výzkum samotný. V současnosti probíhá zadávací řízení na výběr zhotovitele. Zahájení výstavby se předpokládá nejdříve na konci roku 2024.
Úsek Janov – Opatovec získal stavební povolení v dubnu 2022. Zahájení výstavby zhotovitelem proběhlo v květnu 2023. Zprovoznění stavby se předpokládá v prosinci 2025.
U části D35 Opatovec – Staré Město, včetně přivaděče od D35 k I/3 a odpočívky Staré Město a SSÚD Opatovec spolu s přivaděčem, nabylo stavební povolení právní moci loni v prosinci.
Letos v červnu pak bylo zahájeno zadávací řízení na zpracování záchranného archeologického výzkumu a zemních prací pro výzkum. Odpočívka Staré Město doposud nemá povolení záměru, zpracovává se dokumentace DUSP. U SSÚD Opatovec nabylo územní rozhodnutí právní moci v září 2022. Před letošním létem bylo zahájeno zadávací řízení na zpracování záchranného archeologického výzkumu a zemních prací pro výzkum.
Jak už dříve oznámilo ministerstvo dopravy, D35 má být letos nejrozestavěnější dálnicí na území Česka. Do konce roku by se mělo zahájit šest úseků stavby v délce 35,7 kilometru. Dohromady tak bude najednou ve výstavbě 64 kilometrů dálnice. V dalších letech má ministerstvo v plánu zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometru.
Tereza Čapková