Ministerstvo dopravy se muselo vypořádat s kritickými připomínkami Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) jak ohledně vedení účetnictví za loňský rok, kde mělo chyby celkem za 24,6 miliardy korun, tak výtkami k vynakládání finančních prostředků státu a Evropské unie určených na modernizaci dálnice D1. U obou kontrolních akcí už na problémech zapracovalo. V případě D1 informaci resortu o přijatých změnách v minulém týdnu schválila vláda.
Ohledně vedení účetnictví NKÚ ministerstvu dopravy vytknul „nesprávné účtování podmíněných pohledávek a podmíněných závazků z předfinancování transferů“, úřad o tom informoval v pondělí.
„Pokud jde o identifikované nedostatky v účetnictví, jejichž opravou v průběhu kontroly ministerstvo dopravy předešlo vzniku nesprávností v účetní závěrce ve výši 24,6 miliardy korun, týkaly se v rozhodující míře nesprávného účtování na podrozvahových účtech, které nemá dopad do položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty jako základních účetních výkazů,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí resortu dopravy Jan Jakovljevič.
Ministerstvo podle mluvčího v průběhu kontroly systém upravilo a tím opakování nesprávného účtování zamezilo. „Změnu nastavení NKÚ ověřil. Pro úplnost je třeba zdůraznit, že všechny zjištěné a opravené nedostatky se týkaly pouze správného zachycení určitých skutečností v účetnictví a neměly žádný věcný dopad do hospodaření s finančními prostředky,“ zdůraznil mluvčí.
Ministerstvo také ocenilo nové pojetí kontroly ze strany NKÚ, které umožňuje na základě průběžných poznatků a jejich projednání opravit nedostatky s potenciálním dopadem do správnosti účetní závěrky ještě před jejím sestavením.
Kontroloři zároveň prověřovali, jak ministerstvo dopravy realizovalo nápravná opatření z kontroly v roce 2020 a upozornili na to, že tři z deseti přijatých opatření nerealizovalo do roku 2023 účinně a správně. „Pokud by ministerstvo dopravy účinně realizovalo veškerá opatření již v roce 2020, nemuselo by v roce 2023 provádět opravy ve výši 7,6 miliardy korun,“ vytkli aktuálně kontroloři úřadu.
NKÚ i přes určité výhrady shrnul, že závěrečný účet, účetní závěrka a údaje, které ministerstvo dopravy předložilo pro hodnocení plnění státního rozpočtu za rok 2023, jsou spolehlivé.
NKÚ prověřoval u ministerstva také financování modernizace D1. Vláda minulou středu projednala informace ministerstva o tom, jak postupuje při nápravě poměrně rozsáhlé kritiky kontrolorů. Materiál s názvem „Informace Ministerstva dopravy o plnění opatření přijatých ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 21/37 Peněžní prostředky státu a Evropské unie určené na modernizaci dálnice D1“ schválila.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vládu o přijatých či průběžně plněných opatřeních informoval po šesti měsících v souladu s jejím předešlým usnesením.
NKÚ zjišťoval, zda 28,1 miliardy korun z rozpočtu Evropské unie a státu vynaložily v období od roku 2016 do roku 2022 ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) účelně, efektivně a hospodárně.
Kontrolní úřad zároveň už ve svých dvou posledních výročních zprávách upozorňoval na to, že není rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou hotová a na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. NKÚ upozornil také na absenci souhrnného časového a finančního plánu projektů potřebných pro její dokončení.
Novelizace zákona a doplněný přehled
Ministerstvo dopravy na základě výtek například podle mluvčího Jana Jakovljeviče upravilo mimo jiné přístup k rozsahu zadávaných diagnostických průzkumů mostních objektů potřebných pro rekonstrukci, zpracovalo aktuální přehled o stavu mostů a nadjezdů na dálnici D1 a u staveb došlo k zavedení komplexních prohlídek včetně potřebné diagnostiky těsně před koncem záruční lhůty, aby mohlo dojít k uplatnění závad, které spadají do záručního plnění ze strany zhotovitele.
„Lze konstatovat, že daná opatření byla splněna nebo jsou průběžně plněna,“ uvedl mluvčí Jakovljevič. Ministerstvo dopravy podle něj zpracovalo také například návrh legislativní změny, která zvyšuje podíl z vybraných pokut pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností ze současných 15 procent na 30 procent.
Došlo podle něj také k novelizaci zákona o pozemních komunikacích o opatření, které ukládá ŘSD zpřístupňovat data o vozidlech registrovaných v Systému elektronického mýtného (SEM) přes eGSB (ISSS) tak, aby jednotlivé obecní úřady obcí s rozšířenou působností nemusely zahraniční řidiče ztotožňovat přes údaje v SEM „ručně“.
NKÚ upozornil i na to, že není dokončena modernizace některých odpočívek a chybí parkovací místa pro kamiony. Aktuálně by mělo mít ministerstvo dopravy podle mluvčího zpracovaný o odpočívkách, počtu a lokaci parkovacích míst pro těžká nákladní vozidla na dálnici D1 přehled.
NKÚ například ve výroční zprávě za rok 2023 zmiňoval i nekvalitní odstraňování závad opravovaných úseků, což má mít negativní vliv na jízdní komfort. Opravenou vozovku podle úřadu navíc stále poškozují přetížené kamiony.
Tereza Čapková