INZERCE

Dálnice D1. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Ministerstvo dopravy odpovídá na kritiku NKÚ k účetnictví i D1. Opatření plníme, reaguje

Ministerstvo dopravy se muselo vypořádat s kritickými připomínkami Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) jak ohledně vedení účetnictví za loňský rok, kde mělo chyby celkem za 24,6 miliardy korun, tak výtkami k vynakládání finančních prostředků státu a Evropské unie určených na modernizaci dálnice D1. U obou kontrolních akcí už na problémech zapracovalo. V případě D1 informaci resortu o přijatých změnách v minulém týdnu schválila vláda.

Ohledně vedení účetnictví NKÚ ministerstvu dopravy vytknul „nesprávné účtování podmíněných pohledávek a podmíněných závazků z předfinancování transferů“, úřad o tom informoval v pondělí.

„Pokud jde o identifikované nedostatky v účetnictví, jejichž opravou v průběhu kontroly ministerstvo dopravy předešlo vzniku nesprávností v účetní závěrce ve výši 24,6 miliardy korun, týkaly se v rozhodující míře nesprávného účtování na podrozvahových účtech, které nemá dopad do položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty jako základních účetních výkazů,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí resortu dopravy Jan Jakovljevič.

Ministerstvo podle mluvčího v průběhu kontroly systém upravilo a tím opakování nesprávného účtování zamezilo. „Změnu nastavení NKÚ ověřil. Pro úplnost je třeba zdůraznit, že všechny zjištěné a opravené nedostatky se týkaly pouze správného zachycení určitých skutečností v účetnictví a neměly žádný věcný dopad do hospodaření s finančními prostředky,“ zdůraznil mluvčí.

Ministerstvo také ocenilo nové pojetí kontroly ze strany NKÚ, které umožňuje na základě průběžných poznatků a jejich projednání opravit nedostatky s potenciálním dopadem do správnosti účetní závěrky ještě před jejím sestavením.

Kontroloři zároveň prověřovali, jak ministerstvo dopravy realizovalo nápravná opatření z kontroly v roce 2020 a upozornili na to, že tři z deseti přijatých opatření nerealizovalo do roku 2023 účinně a správně. „Pokud by ministerstvo dopravy účinně realizovalo veškerá opatření již v roce 2020, nemuselo by v roce 2023 provádět opravy ve výši 7,6 miliardy korun,“ vytkli aktuálně kontroloři úřadu.

NKÚ i přes určité výhrady shrnul, že závěrečný účet, účetní závěrka a údaje, které ministerstvo dopravy předložilo pro hodnocení plnění státního rozpočtu za rok 2023, jsou spolehlivé.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil údaje závěrečného účtu, vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky ministerstva dopravy za rok 2023. Zdroj: NKÚ

NKÚ prověřoval u ministerstva také financování modernizace D1. Vláda minulou středu projednala informace ministerstva o tom, jak postupuje při nápravě poměrně rozsáhlé kritiky kontrolorů. Materiál s názvem „Informace Ministerstva dopravy o plnění opatření přijatých ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 21/37 Peněžní prostředky státu a Evropské unie určené na modernizaci dálnice D1“ schválila.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vládu o přijatých či průběžně plněných opatřeních informoval po šesti měsících v souladu s jejím předešlým usnesením.

NKÚ zjišťoval, zda 28,1 miliardy korun z rozpočtu Evropské unie a státu vynaložily v období od roku 2016 do roku 2022 ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) účelně, efektivně a hospodárně.

Kontrolní úřad zároveň už ve svých dvou posledních výročních zprávách upozorňoval na to, že není rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou hotová a na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. NKÚ upozornil také na absenci souhrnného časového a finančního plánu projektů potřebných pro její dokončení.

Novelizace zákona a doplněný přehled

Ministerstvo dopravy na základě výtek například podle mluvčího Jana Jakovljeviče upravilo mimo jiné přístup k rozsahu zadávaných diagnostických průzkumů mostních objektů potřebných pro rekonstrukci, zpracovalo aktuální přehled o stavu mostů a nadjezdů na dálnici D1 a u staveb došlo k zavedení komplexních prohlídek včetně potřebné diagnostiky těsně před koncem záruční lhůty, aby mohlo dojít k uplatnění závad, které spadají do záručního plnění ze strany zhotovitele.

NKÚ odhalil velké vady při modernizaci dálnice D1. Na snímku je nadjezd u Hrusic Foto: NKÚ

„Lze konstatovat, že daná opatření byla splněna nebo jsou průběžně plněna,“ uvedl mluvčí Jakovljevič. Ministerstvo dopravy podle něj zpracovalo také například návrh legislativní změny, která zvyšuje podíl z vybraných pokut pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností ze současných 15 procent na 30 procent.

Došlo podle něj také k novelizaci zákona o pozemních komunikacích o opatření, které ukládá ŘSD zpřístupňovat data o vozidlech registrovaných v Systému elektronického mýtného (SEM) přes eGSB (ISSS) tak, aby jednotlivé obecní úřady obcí s rozšířenou působností nemusely zahraniční řidiče ztotožňovat přes údaje v SEM „ručně“.

NKÚ upozornil i na to, že není dokončena modernizace některých odpočívek a chybí parkovací místa pro kamiony. Aktuálně by mělo mít ministerstvo dopravy podle mluvčího zpracovaný o odpočívkách, počtu a lokaci parkovacích míst pro těžká nákladní vozidla na dálnici D1 přehled.

NKÚ například ve výroční zprávě za rok 2023 zmiňoval i nekvalitní odstraňování závad opravovaných úseků, což má mít negativní vliv na jízdní komfort. Opravenou vozovku podle úřadu navíc stále poškozují přetížené kamiony.

Tereza Čapková