Systém jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS) se musí překonfigurovat. A to půl roku před spuštěním. Zátěžové testy ETCS, které prováděla Správa železnic v březnu a poté v červnu, zjistily, že takzvaná „prodleva systému“, která byla v České republice nastavena na 18 sekund, je krátká a způsobuje zbytečné poplachy a nouzová zastavení vlaků. Upozornil na to Spolek pro efektivní železnici (SPEŽ). Změnu nastavení ETCS potvrdilo také ministerstvo dopravy.
Podle spolku se čas mění z 18 sekund nově na 40. Jde o stejné prodloužení, které je v Německu a Rakousku. „To ale znamená, že je třeba znovu překonfigurovat a přezkoušet činnost zařízení na trati, včetně 132 stanic. Podle expertního týmu SPEŽ nelze tento úkol v tak krátkém termínu zvládnout. Hrozí, že vlaky vyjedou na tratě s nestabilním zabezpečovacím systémem, který může často kolabovat,“ informoval spolek.
Česká republika by měla spustit výhradní provoz ETCS na vybraných úsecích hlavních tratí od ledna příštího roku. Na některých místech se zvažuje i dřívější spuštění provozu. Ministerstvo dopravy již dříve označilo tento systém za zásadní pro bezpečnost na železnici.
Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky je změna parametrů zabezpečovače jedním z opatření pro zvýšení spolehlivosti v místech, kde může docházet k výpadkům spojení. Jemelka Ekonomickému deníku sdělil, že na posledním jednání k ETCS, kterého se zúčastnili i zástupci dodavatele traťové části, došlo k dohodě, že zhotovitel do konce letošního roku urychlí práce na úpravě tohoto parametru na nejvytíženějších koridorových úsecích. K úpravě dalších úseku dojde později. „Dodavatelský průmysl je součástí této dohody. Z našeho pohledu tedy máme plnou důvěru ve schopnost českého průmyslu v oblasti zabezpečovací techniky tento náročný úkol zvládnout,“ sdělil Jemelka.
Mohlo by vás zajímat
Předseda Spolku pro efektivní železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic Josef Hendrych uvedl, že je přenastavení prodlevy na 40 sekund racionální rozhodnutí, znamená to ale kompletní rekonfiguraci všech tratí a stanic.
Jde o technicky náročný proces, který obnáší přenastavení samotného systému a všech palubních jednotek ve všech lokomotivách, které budou po tratích s výhradním provozem pod ETCS jezdit. „Především to znamená, že všechny tratě a stanice bude muset znovu projet měřící vůz, ověřit funkčnost všech zařízení vysílačů a balíz (čidel) a případně systém doplnit a znovu přeměřit,“ upozornil Spolek pro efektivní železnici.
Následně by mělo podle něj dojít i k provoznímu ověření spolehlivosti systému, řešení chyb a teprve poté k nasazení do ostrého provozu. Otestovat v reálném provozu bude nutné i palubní jednotky a jejich sladěnost se systémem lokomotiv a hnacích vozů.
„Dlouhodobě upozorňujeme na to, že ETCS je zatím provozně nevyzrálý systém s nižší spolehlivostí než dosavadní národní zabezpečovací systémy. To není specifikum České republiky, ale je to stejné v celé Evropě. Měli jsme možnost vyslechnout si zkušenosti našich kolegů z Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska a dalších evropských států i mimo EU s praktickým provozem ETCS na jejich národních tratích. Ze zkušeností vyplývá, že ETCS je zatím provozně velmi nespolehlivé a trpí častými výpadky,“ zmínil předseda Spolku pro efektivní železnici.
Na to reagoval mluvčí ministerstva dopravy Jemelka vyjádřením, že uvedené informace o zahraničí neodpovídají skutečnosti. Konkrétně Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) uvedly na konferenci zabezpečovací techniky v Olomouci loni v listopadu, že systém ETCS u nich funguje spolehlivě, za poslední rok šlo o výpadek asi dvě minuty. „Itálie postupně odstraňuje národní systém a přechází jen na ETCS,“ konstatoval Jemelka. Ekonomický deník oslovil s prosbou o vyjádření také Správu železnic, ta se ale odvolala na vyjádření ministerstva dopravy.
(teč)