Ministerstvo dopravy reviduje Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Jak Ekonomickému deníku sdělil mluvčí resortu Jan Jakovljevič jde zejména o aktualizaci termínů staveb. „V některých případech došlo k úpravám dle požadavku objednatelů nebo dopravců,“ uvedl mluvčí. Roli hraje i příznivější trend v rychlosti vybavení vozidel proti dřívějším předpokladům. Plán zabezpečení české železnice schválila vláda v roce 2021.
Resort dopravy podle Jakovljeviče ke změnám vedou nové zkušenosti při zavádění výhradního provozu vlaků pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače, změny v procesu přípravy infrastrukturních staveb i koncepce obnovy vozového parku dopravců.
Potřeba aktualizace je podle něj ale primárně vyvolána v návaznosti na nové prováděcí nařízení, které ukládá členským státům zaslat Evropské komisi aktualizovaný plán zavádění evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS). Podle mluvčího ministerstva dopravy nedochází v materiálu k zásadním změnám oproti verzi schválené vládou.
Jak se píše v důvodové zprávě materiálu, revizí plánu také nedochází ke zvýšení potřeb na straně financování vozidlové ani traťové části. Podle mluvčího ministerstva dopravy materiál reflektuje také významný pokrok v oblasti vybavování vozidel. „Jen od poloviny roku 2021 do současnosti se podařilo zvýšit počet vybavených vozidel systémem ETCS ze 100 na více než 700 vozidel a do konce roku by měl počet dosáhnout hodnoty 1000,“ poznamenal Jan Jakovljevič. Zásadní termíny a milníky zavádění provozu vlaků pod dohledem ETCS se ale podle něj nemění.
Mohlo by vás zajímat
Stát také podle mluvčího resortu dopravy Jana Jakovljeviče podporuje vybavování vozidel z evropských i národních zdrojů. Dosud mezi dopravce rozdělil téměř šest miliard korun a další dotační výzvy za přibližně dvě miliardy korun jsou nyní podle mluvčího vyhodnocovány.
Jak uvádí důvodová zpráva, aktualizovaný plán by mělo ministerstvo dopravy zapracovat do Národního implementačního plánu ERTMS a Správa železnic do prohlášení o dráze.
Na vybraných úsecích I. a II. koridoru plánuje ministerstvo dopravy spuštění provozu evropského zabezpečovače od 1. ledna příštího roku. Plán zabezpečení české železnice navrhuje postupné zavedení jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na 4800 kilometrů železničních tratí do roku 2030 a na celou železniční síť do roku 2040.
V současnosti ministerstvo dopravy a Správa železnic pokračuje se zátěžovými testy a mapováním síťového pokrytí. Dvě zátěžové zkoušky se uskutečnily do března a plánuje se dalších pět. V následujících měsících by mělo podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dojít ke zmapování toho, jak se chovají klíčové uzly, kde dochází ke křížení a kde se kombinuje provoz vozidel s ETCS a bez něj.
Od 1. srpna chce také ministr dopravy vyzvat všechny dopravce bez rozdílu velikosti, kteří mají vozidla s ETCS a pojedou po tratích vybavených zabezpečovačem, aby se zapojili do testovacího provozu a poskytovali zpětnou vazbu, jak systém funguje.
Tereza Čapková