Úředníci ministerstva životního prostředí schválili po téměř tříletém posuzování rozšíření dálnice D10 na tři pruhy v každém směru. Rozšíření se týká úseku od sjezdu na Radonice u Prahy až po sjezd Kosmonosy na Mladoboleslavsku, což zahrnuje přes 41 kilometrů dálnice D10. Vyplývá to z oznámení v Informačním systému EIA.
Jak dále vyplývá z rozhodnutí ministerstva, které ukončilo skoro tři roky trvající posuzování vlivů záměru na životní prostředí (EIA), spolu s rozšířením dálnice budou provedeny přestavby všech křižovatek a sjezdů. Stavba si vyžádá rozšíření nebo náhradu stávajících mostních objektů.
Dále je součástí záměru jedna nová odpočívka na 15,5 kilometru v lokalitě Čtyři kameny, a to na pravé straně dálnice D10. V případě stávající odpočívky Čtyři kameny v 17,5 kilometru vlevo se počítá s její revitalizací. Rozšíření dálnice D10 na šestipruhové uspořádání si v obci Kbel vyžádá demolici čtyř obytných domů.
Investorem záměru je Ředitelství silnic a dálnic ČR. To se během řízení EIA muselo vypořádat s mnoha připomínkami obcí, které leží blízko dálnice D10. Mnohé z nich požadovaly vyšší úroveň protihlukové ochrany. Nejvíc připomínek k záměru dal městský úřad Benátek nad Jizerou, kterému vadí dopad na obyvatele žijící poblíž dálnice včetně zdravotního dopadu zvýšených emisí z dopravy.
V době předložení záměru, tedy na konci roku 2020, počítalo ŘSD s realizací jednotlivých úseků stavby během let 2024 až 2030. Jako první měly přijít na řadu úseky Stará Boleslav – Tuřice a Bezděčín – Kosmonosy. Začátek prací v roce 2024 však už kvůli zpoždění v řízení EIA není reálný.
Jak Ekonomický deník uvedl loni v červnu, úředníci ministerstva životního prostředí nebyli spokojeni s kvalitou předložené dokumentace pro řízení EIA. Vrátili ji proto autorovi k dopracování. Vadilo jim hlavně nedostatečné posouzení rizika zvýšení hluku z dopravy. Doplněné materiály RŠD předložilo až v letošním dubnu.
(rov)