INZERCE

Minčič (HK ČR): Líbivá omezení hazardu přinášejí soudní rizika

Pokud zákony vejdou v účinnost ve schváleném znění, lze očekávat výpadky v daňovém výnosu z provozování hazardních her, říká ředitel Odboru legislativy, práv a analýz HK ČR Ladislava Minčič. 

Jak hodnotíte návrh zákona o hazardních hrách a související zákony, které na svém středečním jednání schválila vláda?

Nový zákon jde správným směrem a odstraňuje diskriminaci mezi legálními a nelegálními provozovateli. Poprvé reguluje doposud neregulované a nezdaněné provozování hazardních her na internetu. Obáváme se však, že jeho zprovoznění díky zpoždění s budováním technického systému nelze očekávat dříve než v roce 2017. To je později, než je nutné.

Nový zákon však bohužel stále obsahuje některé neodůvodněné restrikce a omezení legálních provozovatelů, aniž by obsahoval účinné nástroje boje s černým a nelegálním trhem. Pokud zákony vejdou v účinnost ve schváleném znění, lze proto očekávat nejspíše výpadky v předpokládaném daňovém výnosu z provozování hazardních her.

Jak hodnotíte pozměňující návrhy k těmto normám z pera poslance Bartoška?

Novelu pana poslance Jana Bartoška lze přivítat, neboť rychle řeší nedostatky stávající právní úpravy, je jen škoda, že jako záložní alternativa nebylo toto řešení již dříve přichystáno samotným Ministerstvem financí ČR. Pokud se budou legislativní práce na novém zákoně prodlužovat, lze tuto novelu akceptovat jako přiměřený nástroj k regulaci internetového sázení a zvýšení daňového výnosu z hazardních her.

Jak hodnotíte poslední vývoj ve věci pražské vyhlášky o regulaci hazardu?

I zde se setkáváme s obecným trendem jít proti zásadě legislativní zdrženlivosti. Ještě nejsou známy, a tím méně komplexně vyhodnoceny dopady poslední regulace, provedené před dvěma lety, a již je na stole návrh nové vyhlášky. ČR čelí několika řízením o porušení smlouvy o fungování EU právě v oblasti regulace hazardu, přičemž největším problémem je kolize místních obecně závazných vyhlášek a povolení vydaných správním orgánem podle zákona. Obáváme se, že nový návrh zmíněné riziko nesnižuje.

I když si nemyslíme, že by česká ekonomika měla stát na loterním podnikání, v obecné rovině sdílíme obavu naší krajské složky – Hospodářské komory hlavního města Prahy, že navrhované řádové, arbitrárně stanovené snížení počtu míst, kde lze provozovat hazardní hry, spolu s tzv. nulovou tolerancí v některých městských částech může ohrozit legitimní očekávání podnikatelů, kteří již investovali do svého podniku a může být vnímáno jako diskriminace jedněch a svévolná podpora jiných podnikatelů v dané oblasti. Toto riziko předjímá možné následné kompenzace z kapes daňových poplatníků. Věříme však v rozumný, uvážený přístup zastupitelů, kteří jistě budou mít na zřeteli zákonnost, ústavnost a kompatibilitu vyhlášky s právem EU. 

A ještě jedna drobnost navíc: Na stole u Ústavního soudu leží žaloba jednoho plzeňského provozovatele loterií; napadá diskriminaci při výpočtu daně pro hazard – jak zásadní bude toto rozhodnutí ÚS a může dojít ke zvratu v dosavadní praxi, kdy lze hazard regulovat na základě místních referend atd?

Aniž bychom předjímali konkrétní rozhodnutí ÚS, můžeme konstatovat, že dosavadní nezávislé soudní hodnocení regulace hazardu jak v ČR, tak obecně v EU ukazuje na rizika jednoduchých, líbivých omezení. Při uplatňování veřejné moci je i při sledování obecných zájmů odvozených z negativního společenského vnímání hazardu nutné postupovat ve vztahu k podnikatelům v této oblasti rozumně, přiměřeně a hlavně předvídatelně. Loterní byznys je legální, proto i jemu musí být poskytována proporcionální ochrana vynaložených investic a již ustavených vlastnických práv.

Ondřej Fér