,,Vážený pane ministře financí, který budete mojí dnešní obětí,“ začal prezident Miloš Zeman svoji řeč v Poslanecké sněmovně a pak se pustil do navrhovaného státního rozpočtu. Nešetřil ani ministra dopravy. Snižování výdajů do dopravní infrastruktury označil prezident za „hrubou chybu“.
,,Existují dvě rozpočtové oblasti, které mají největší multiplikační efekt. To je dopravní infrastruktura a bytová výstavba. Náklady na dopravní infrastrukturu v rozpočtu snižujete a pokud jde o bytovou výstavbu, tak je to sirotek, utiskovaný sirotek téměř v každém rozpočtu včetně toho vašeho.“, pustil se do ministrů prezident.
,,Další tupý rozpočtový škrt jsou investice. Investice nemá volební právo, investice nemá žádné okamžité voliče, a proto může být ignorována těmi, kdo se dívají s nasliněným prstem na voličské nálady“, pokračoval Miloš Zeman.
Vodní koridor nesměl chybět
Prezident nezapomněl ani na svůj letitý sen, kanál Dunaj-Odra-Labe: ,,Kdyby vám to bylo málo, je zde můj oblíbený projekt za 260 miliard, kanál Dunaj-Odra-Labe, a jistě všichni víte, že autorem tohoto projektu je císař Karel IV. A nejen to, že hlavními podporovateli tohoto projektu v našich moderních dějinách byl Tomáš a Jan Antonín Baťovi, lidé, kteří měli podnikatelské myšlení a měli odvahu preferovat i velké projekty, jako byl například tento vodní koridor.“
,,Čekal jsem, že se pan prezident u kapitoly doprava zastaví a spustí obehranou písničku s kanálem DOL, ze kterého dává v podstatě smysl v tuto chvíli jen zesplavnění Labe.“, komentoval prezidentovy představy poslanec dopravního podvýboru Libor Turek.
Reakce poslanců
,,Pan prezident jemným způsobem vládě naznačil, že pro celkový rozvoj je důležitá dopravní síť. Bez dopravy osob a materiálu se ekonomika neobejde. Nelze než s tímto názorem souhlasit. Snižovat rozpočet v oblasti, která je pro další rozvoj ekonomiky a daňové příjmy podstatná, je krátkozraké.“, souhlasí s prezidentem poslankyně dopravního podvýboru Zuzana Ožanová (ANO).
Vládu naopak hájí její kolega, poslanec koalice SPOLU Libor Turek: „Ty úspory ve výši 3 miliard v oblasti údržby infrastruktury nejsou nijak závratné. Pro ODS je klíčové, že ani koruna z úspor se netýká investic do výstavby nových dálnic a železnic. Ten rozpočet, tak jak je nastaven, vnímám jako proinvestiční a jednoznačně protiinflační a proces jeho tvorby svým způsobem inovativní Je potřeba nalézt úspory a nezadlužovat se. To bylo koneckonců i motto, se kterým jsme šli do vlády.“, oponoval názoru prezidenta.
Jana Bartošová