INZERCE

Vodíkových stanic je v České republice málo. To brání rozvoji výroby vodíkových aut. Foto: Wikimedia commons

Rozvoji aut s vodíkovým pohonem brání nedostatek dobíjecích stanic

První čerpací stanice čistého vodíku v Česku byla otevřena v roce 2009 v Neratovicích. Jednalo se ale o neveřejnou plnicí stanici, která slouží pro autobus tamní veřejné dopravy. Rozvoj aut s vodíkovým pohonem je ale omezen právě nedostatkem dobíjecích stanic.

Podle Ministerstva dopravy má být do roku 2030 v České republice 80 plnicích vodíkových stanic. Aktuálně se v zemi buduje devět stanic, jejichž stavbu podpořilo ministerstvo dopravy z operačního programu, alokace činila 354 milionů korun.

Kde všude budou vodíkové stanice

Ministerstvo dopravy podporuje projekty na stavbu vodíkových stanic 85 procenty nákladů. V současné době vznikají stanice v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Ústí nad Labem a Litvínově.

Projekty však mají zpoždění. V letošním roce by kromě stanice v Ostravě měly být otevřeny ještě další dvě – v Praze na Barrandově a v Litvínově.

V letech 2022 až 2027 plánuje ministerstvo dopravy na stavbu plnicích vodíkových stanic vyčlenit z operačního programu 500 milionů až jednu miliardu korun. Odhaduje se, že díky této podpoře vznikne deset až 15 plnicích stanic.

Nejvíce vodíkových stanic má Německo

Ke konci loňského roku bylo v Evropské unii 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, které jich má 89, Francie má 19 plnicích stanic vodíku, Nizozemsko sedm.

Ministři dopravy zemí Evropské unie se letos v červnu shodli na tom, že všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta.

Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík.

První vodíkový vůz již v roce 1966

Technologie vozů s vodíkovými palivovými články, ve kterých se vyrábí elektřina slučováním vodíku a kyslíku, není nová. Americká automobilka General Motors například již v roce 1966 přestavila svůj první vodíkový vůz Electrovan.

Byl jen pro dvě osoby, v zadní části dodávky byly velké ocelové nádrže s vodíkem a kyslíkem. Na jedno natankování ujel vůz zhruba 150 mil (241 km) a nejméně při jedné příležitosti jeho nádrž s vodíkem explodovala.

První sériový vodíkový vůz prodávaný na českém trhu je od dubna loňského roku Toyota Mirai s cenou od 1,7 milionu korun.

Průkopníkem využití vodíku v dopravě je Toyota, která také do vodíkových technologií masivně investuje.  Dalšími automobilkami jsou Hyundai nebo Honda.

Někteří výrobci naopak od vývoje vodíkových osobních automobilů upustily a chtějí se zaměřit na zdokonalování bateriových elektromobilů.

(bar, čtk)