Na evropskou dopravní infrastrukturu by mělo podle návrhu nového rozpočtu Evropské unie putovat až 51,7 miliardy eur, v přepočtu 1,3 bilionu korun. Jde o dvojnásobný nárůst oproti současnému stavu. Těžit z toho může i Česko, zejména v rámci přípravy vysokorychlostních železničních tratí nebo rozvoje inovací.

Podle europoslance Ondřeje Krutílka (ODS, ECR) je navýšení rozpočtu na dopravu šance pro Českou republiku sáhnout si na větší podporu pro klíčové projekty s evropskou přidanou hodnotou. „Vzhledem k naší geografické poloze na dopravní mapě Evropy máme příležitost vejít se do priority ‚významných investic do přeshraniční udržitelné infrastruktury‘, oznámené komisařem Piotrem Serafinem,“ sdělil Ekonomickému deníku Krutílek.

Koridory jako strategická nutnost

Dopravní koridory nejsou podle europoslance jen nezbytným předpokladem volného pohybu zboží a lidí v rámci Evropské unie, ale strategickou nutností. „V této souvislosti oceňuji i desetinásobné zvýšení financování vojenské mobility na 17 miliard eur,“ dodal.

Europoslanec Ondřej Krutílek. Foto: Radek Čepelák

Celkově ale podle politika působí celý návrh víceletého finančního rámce, tak jak ho předložila Evropská komise, jako nedodělaný a místy značně nejasný. Chybí v něm řada konkrétních údajů. Jinak návrh vysvětluje předsedkyně Komise a jinak ho interpretují konkrétní komisaři.

„Je složité ho komplexně zhodnotit, když nevíme, jak konkrétně budou fungovat nové programy, či co přesně budou muset ve svých národních plánech při rozdělování peněz zohledňovat členské státy, na které nyní budou zřejmě přeneseny větší pravomoci. Samozřejmě ale platí, že nynější návrh je jen začátkem dlouhého procesu vyjednávání,“ uvedl Krutílek.  

Návrh rozpočtu na startu

Evropská komise navrhuje pro období let 2028 až 2034 rozpočet ve výši 1,82 bilionu eur (44,7 bilionu korun), zatímco v nynějším rozpočtu na léta 2021 až 2027 byla schválena částka 1,2 bilionu eur. Návrh víceletého finančního plánu musí ještě projít Evropskou radou a souhlas s ním musí vyslovit také Evropský parlament.

K části rozpočtu věnované dopravě uvedl eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovního ruch Apostolos Tzitzikostas, že jde o „významný evropský úspěch, na kterém tvrdě pracovali“.

Mohlo by vás zajímat

Návrh Evropské komise na zdvojnásobení rozpočtu na dopravní infrastrukturu z 25,6 miliardy eur na 51,7 miliardy eur a desetinásobné navýšení rozpočtu na vojenskou mobilitu z 1,7 miliardy eur na 17 miliard eur je podle něj mnohem více než jen pár čísel na papíře. Evropská unie podle vyjádření eurokomisaře na sociální síti LinkedIn strategicky investuje do své soudržnosti, konkurenceschopnosti a bezpečnosti.

Podpora inovací i ekologických řešení

Návrh Evropské komise na navýšení finančních prostředků, konkrétně na rozvoj železniční infrastruktury v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF), i navýšení podpory pro výzkum a inovace prostřednictvím programu Horizont Evropa pozitivně hodnotí generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Vopálenská. Jde podle ní o jasný signál, že Evropská unie považuje železniční dopravu za páteř udržitelné mobility a klíčový prvek zelené transformace evropské ekonomiky.

Generální ředitelka Asociaci podniků železničního průmyslu Marie Vopálenská. Foto: ACRI
Generální ředitelka Asociaci podniků železničního průmyslu Marie Vopálenská. Foto: ACRI

Dodala, že navýšení fondů je zásadní pro další modernizaci a digitalizaci evropské železniční sítě i podporu inovací, bezpečnosti a ekologických řešení napříč celým odvětvím.

„Za zcela zásadní s prvořadou prioritou považujeme také zachování a podporu kontinuity projektů. To se týká především železniční infrastruktury. Nejde pouze o dokončení rozpracovaných staveb, ale rovněž o klíčový předpoklad k tomu, aby investice měly dlouhodobý a skutečný dopad na udržitelný a propojený evropský dopravní systém,“ poznamenala Vopálenská.

Šance pro dodavatele

Pro Českou republiku to podle ní znamená nové příležitosti jak pro provozovatele infrastruktury, tak pro české výrobce a dodavatele v železničním průmyslu. Otevírá se díky tomu prostor pro čerpání finančních prostředků na klíčové investice do modernizace tratí, zavádění digitálních a bezpečnostních technologií i do výzkumných projektů.

Čtěte také: Rostoucí výdaje a nové daně! Návrh rozpočtu EU schytal kritiku zprava i zleva

Podle hlavního ekonoma Svazu průmyslu a dopravy České republiky Bohuslava Čížka dopravní a energetická infrastruktura, úspěšná dekarbonizace a obrana jako priority navrhovaného rozpočtu dávají smysl. Ale důležitá bude také konkrétní podoba nastavení podmínek. „Ty se musí nastavit tak, aby mohly i naše firmy nástroje využít. V řadě oblastí, zejména v energeticky náročném průmyslu, mohou totiž náklady na dekarbonizaci v České republice být vyšší než pro řadu jiných zemí EU. A často se pak v detailu objeví nějaká omezující podmínka,“ uvedl pro Ekonomický deník.