Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje v letošním roce opravy dálnic a silnic I. třídy za 21 miliard korun. K finančně nejvýznamnějším za zhruba za miliardu korun bez DPH patří podle generálního ředitele státního podniku Radka Mátla oprava dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem. Odstartovat má v polovině března. Na jaře začnou také opravy na dálnici D11 a na Pražském okruhu. Podle Mátla se navíc daří zkracovat dobu oprav oproti termínům, které předpokládají projektanti, uvedl to v podcastu ŘSD.
Zkracování termínů je podle Mátla výhodné i pro dodavatele. „Když si práce naplánují efektivně, tak je to pro ně možná i finančně výhodnější než tam ty kapacity mít dlouho. V posledních letech se staví a opravuje velmi rychle. A kvalita se dodržuje, reklamací je velmi málo. Firmy se poučily a velmi se zlepšují. Dnes jsme schopni i desetikilometrové úseky opravovat v řádech dnů, což historicky nebylo zvykem,“ zmínil Radek Mátl.
Na dálnici D5 bude ŘSD opravovat úseky mezi 129. a 122. kilometrem a mezi kilometry 129 a 122. Mátl k tomu poznamenal, že se řeší, zda akce neudělat zároveň. „Teď se ale spíš kloníme k tomu, že proběhnou po sobě, nejdřív tři měsíce jedna a pak tři měsíce druhá,“ doplnil. Dálnice D5 je podle něj ve zmíněných úsecích na hraně své životnosti. Opravovat se bude prakticky celou sezonu.
Rekonstrukcí projde také další, druhá, část Pražského okruhu za Lochkovským tunelem. Podle Mátla se dají čekat potíže v dopravě. Práce začnou na jaře, hotovo má být v červenci.
Mohlo by vás zajímat
Na jaře se mají opravovat také dva úseky dálnice D11 ve směru na Prahu i Hradec Králové. Podle ŘSD jde o velmi vytížené části a lze tedy čekat dopravní problémy. ŘSD mělo při soutěži jako jedno z kritérií dobu výstavby a termíny se povedlo podle státní organizace významně zkrátit. „Budou to měsíční záležitosti. Během jednoho měsíce bude na obou úsecích hotovo. Opravy na jaře jsou velmi výhodné, protože je dlouho světlo, a dodavatelé toho můžou využít, aby termíny splnili,“ podotkl k tomu Radek Mátl.
Opravovat se budou i dva úseky dálnice D8 v severních Čechách. Jde o části mezi Lovosicemi a Bílinkou a od Trmic až po tunel Libouchec. Jedná se o zhruba 18 kilometrů. Práce mají začít na jaře, ŘSD aktuálně vyhodnocuje nabídky.
Nejvýhodnější nabídka na čtyřkilometrový úsek Lovosice – Bílinka předpokládá podle Mátla délku opravy deset dní. „To je extrémně krátká doba. Předpoklad projektantů byl 50 dní. Na tom 14kilometrovém úseku potrvá oprava 60 dní, přičemž projektant předpokládal jako minimum čtyři měsíce,“ říká.
K tomu, zda není zkracování oprav na úkor kvality poznamenává Mátl, že kvalita je naopak mnohdy lepší, než když se dělá oprava pomalu a mohou se pak v jejím průběhu měnit i klimatické podmínky. Zkrácení doby stavby se letos bude týkat podle ŘSD zřejmě i prací na I/3 u středočeských Votic nebo dvou mostních estakád a tunelu v Liberci.
„Bohužel jsou to ale náročné stavby. Zejména oprava tří ostravských mostů určitě velmi omezí dopravu ve městě. Ale jednáme se zhotovitelem, že by se ta doba zkrátila: přestože to bylo plánované na dvě stavební sezóny, tak že bychom za jednu sezonu stihli všechny tři mosty, aby v roce 2026 byl už v Ostravě klid,“ říká Radek Mátl.