Po přestavěné trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi na hranici Středočeského a Jihočeského kraje se vlaky rozjedou na přelomu června a července tohoto roku. Převážná část z přibližně 20 kilometrového úseku povede po nové přeložce, která umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 200 kilometrů za hodinu.
Stavba, kterou v pátek navštívil ministr dopravy Martin Kupka, je součástí modernizace čtvrtého tranzitního železničního koridoru. Ten vede z Prahy do Českých Budějovic a jeho dominantami jsou především tři viadukty v okolí Heřmaniček, dva tunely (Mezno a Deboreč), jedna nová stanice a pět nových zastávek. „Tato modernizace je velmi důležitá, neboť zvýší kapacitu a zajistí také vyšší plynulost železniční dopravy. Díky tomu by vlaky mohly přilákat nové cestující. Dobrá dopravní síť má navíc celou řadu pozitivních dopadů do ekonomiky země a také do kvality života lidí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Během 90denní nepřetržité výluky, která začne 2. dubna, se zrealizuje přesmyk celého traťového úseku do nové stopy. Nákladní vlaky začnou novostavbu trati využívat 30. června, první osobní vlaky projedou úsekem 1. července. Rychlost vlaků se bude postupně zvyšovat až na 160 km/h. Po zavedení výhradního provozu ETCS zde budou moci vlaky s naklápěcí skříní jezdit rychlostí až 200 km/h, běžné soupravy pak maximálně 170 km/h.
„Díky novostavbě trati a zvýšení maximální rychlosti vlaků až na 200 km/h se opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Posílí se také konkurenceschopnost železniční dopravy oproti dopravě silniční,“ navázal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V současné době se pracuje zejména na železničním svršku, dokončení nových mostních objektů a tunelů i instalaci potřebné technologie. Celkové náklady dosáhnou částky 6,7 miliardy korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020.
Další důležitou investiční akcí v jižních Čechách je modernizace trati mezi Soběslaví a Doubím. Ta začala v srpnu 2019, s jejím úplným dokončením se počítá v srpnu 2023. Cílem projektu je nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3.
. Nová trať bude dlouhá 8,8 kilometru a vlaky zde pojedou také až 200 kilometrovou rychlostí. Mezi nejvýznamnější objekty stavby patří Zvěrotický tunel, estakáda přes údolí Černovického potoka, estakáda přes Kamenný rybník a přeložka silnice II/135. V rámci stavby bude zřízena nová zastávka Myslkovice.
Celkové investiční náklady činí téměř 5 miliard korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020.
Jana Bartošová