Silnější propojení Evropské unie a Ukrajiny má zajistit nový železniční koridor mezi polským Lublinem a hranicí s napadenou zemí. Železniční spojení má zkrátit cestovní časy, zvýšit kapacitu trati a zefektivnit odbavování na hranicích.

Iniciativa je součástí širší snahy prohloubit integraci Ukrajiny s Evropskou unií, a tedy i propojení s jednotným trhem. Možnosti koridoru zmapuje studie proveditelnosti.

Milník v modernizaci

Podle polského Centra pro dopravní projekty EU (CUPT), které projekt „koridorů solidarity“ koordinuje, studii proveditelnosti železniční trati Lublin – Chełm – železniční trať v Dorohusku – železniční trať v Jagodzinu – Kowel a koncept rozvoje oblasti hraničního přechodu vypracuje společnost IDOM. Hotová by měla být v roce 2026 a hodnota přesahuje 10 milionů zlotých, tedy zhruba 2,5 milionu eur. Financování zajistí Evropská unie z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Trať spojující Lublin s Dorohuskem. Foto: CUPT
Na trať spojující Lublin s Dorohuskem už je vypsaná studie proveditelnosti. Foto: CUPT

Prezident představenstva společnosti Polskie Linie Kolejowe Piotr Wyborski uvedl, že jde ohledně realizace projektu koridorů solidarity mezi Evropskou unií a Ukrajinou o klíčový aspekt rozvoje železniční sítě. „Zkrácení cestovní doby a zlepšení kapacity na úseku Lublin–Dorohusk je milníkem v modernizaci dopravy mezi Evropskou unií a Ukrajinou,“ dodal. Informovalo o tom Centrum pro dopravní projekty.

Zkracování časů

Díky projektu se podle prezidenta představenstva společnosti Polskie Linie Kolejowe zvýší efektivita osobní a nákladní dopravy, zlepší interoperabilita železničních systémů a zefektivní postupy na hraničních přechodech.

Samotná studie proveditelnosti má zahrnovat analýzu různých variant realizace projektu s cílem zkrátit cestovní dobu vlaků mezi Lublinem a polskými hranicemi. Práce bude zahrnovat analýzy trhu dopravních služeb, socioekonomické analýzy a také technické a nákladové analýzy.

Rozměr solidarity

Dohoda se zhotovitelem studie se týká také vývoje konceptu řízení dopravy a logistiky na hraničním přechodu v Jagorodu/Dorohusku. Cílem je zlepšit postupy hraniční kontroly. Jde například o kontroly dokladů totožnosti pro víza či fungování skenerů vlaků.

Obnova Ukrajiny a integrace ukrajinské ekonomiky s evropskou se nemůže podle Centra pro dopravní projekty EU uskutečnit bez rozvoje pohraniční infrastruktury. Jedním z nejdůležitějších úkolů bude integrace železničních systémů obou zemí. „Toto je konkrétní rozměr naší solidarity,“ uvedl polský ministr infrastruktury Dariusz Klimczak.

Mohlo by vás zajímat

Čtěte také:

Skrytá páteř Ukrajiny, trasy solidarity fungují tři roky. Podporuje je i Česko