Dceřiná společnost Metrostavu, Metrostav Norge, vybuduje v nejsevernější části Norska poblíž města Tromsø desetikilometrový úsek silnice za v přepočtu 4,5 miliardy korun. Podle informací Metrostavu to představuje u dceřiné firmy největší zakázku v její historii. Součástí stavby je kromě betonářských prací i výstavba téměř kilometrového mostu přes Ramfjord. Zbytek stavby zajistí norský partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad.
Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad podepsalo smlouvu s norskou správou silnic Statens Vegvesen v loňském roce před Vánoci. Stavební práce by měly být zahájeny letos po Velikonocích a dokončení se předpokládá v roce 2027.
Silnice první třídy E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø a nový úsek mezi vesnicemi Sørbotn a Laukslett pomůže vyvést podle Metrostavu tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu.
Součástí stavby je i protilavinová ochrana v podobě bariér podél silnice a další bezpečnostní opatření proti sesuvům. „Moc mě těší, že jsem součástí tohoto dobrodružství již od první zakázky na Islandu před 16 lety a věřím, že v budoucnu si sáhneme na ještě významnější projekty, než je tento,“ uvedl ředitel společnosti Metrostav Norge Aleš Gothard.
Stavba zahrnuje také 870 metrů dlouhý trámový most Ramfjordbrua se základy na ocelových nosnících ve fjordu. Součástí projektu je ale i dalších sedm menších mostů s rozpětím od 20 do 80 metrů.
„Tromsø leží až za 69. rovnoběžkou. Bude to naše dosud nejsevernější stavba a také první za polárním kruhem. Z toho vyplývají i specifické doprovodné stavby – v projektové dokumentaci nás velmi zaujal hlavně přechod pro soby. Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky,“ konstatoval vedoucí projektu z Metrostavu Norge Matěj Novotný.
Skupina Metrostav od roku 2006 v severní Evropě realizovala 15 projektů, šlo například o traťové tunely helsinského metra, most na takzvané Lososí cestě v Norsku nebo nejdelší silniční tunel na Islandu. V loňském roce na podzim zahájila souběžně s další výstavbou v Norsku například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Metrostav informoval, že skupina ve Skandinávii dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 procent jejího obratu.
(teč)