INZERCE

Pražské metro. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Metro D, přestavba Libeňského mostu. Nejvíce peněz chce Praha investovat v dopravě, podle opozice chybí projekty

Praha plánuje dát v příštím roce na investice v dopravě 15,22 miliardy korun, a to se započtením převodů peněz, které se nevyčerpaly letos. Proti plánu schválenému na letošek je to o 2,35 miliardy korun více. Vyplývá to z návrhu rozpočtu, který dnes schválili městští radní. Materiál ještě musí projednat zastupitelé. Hlavní město má v příštím roce hospodařit v rámci rozpočtu s objemem příjmů ve výši 110,92 miliardy korun a výdaji ve výši 113,48 miliardy korun.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji tvoří podle pražského magistrátu zapojení vlastních zdrojů našetřených na výstavbu metra D. Běžné výdaje Prahy jsou plánovány na 91,20 miliardy korun. Přes polovinu běžných výdajů města tvoří doprava a školství, dohromady budou mít tyto dvě kapitoly k dispozici téměř 60 miliard korun. 

Celkem chce město investovat i s převody 36,28 miliardy korun, což je podle radního pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) rekordní částka. Současnou pražskou koalici Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN však kritizují opoziční ANO a Praha Sobě, podle kterých nepřipravuje dostatek projektů.

Největší investicí v dopravě bude stejně jako letos stavba linky metra D, na kterou má jít podle Kováříka 6,1 miliardy korun. Dalšími velkými projekty v dopravě je přestavba Libeňského mostu, dopravní terminál na smíchovském nádraží, dostavba Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5 nebo stavba tramvajových tratí na Václavském náměstí a v Počernické. Pokračovat budou projekční práce na dokončení městského okruhu, Radlické radiále či výstavbě tunelu v Hloubětíně.

Druhá největší částka, celkem zhruba čtyři miliardy korun, má jít na investice do rozvoje městské infrastruktury. Sem spadají stavby kanalizace či pokračující modernizace Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově, na kterou má jít příští rok 1,45 miliardy korun. Na investice do školství a sportu má putovat dohromady asi 1,7 miliardy korun a do kultury a cestovního ruchu 2,6 miliardy korun.

Z konkrétních investic půjde podle Kováříka 1,2 miliardy korun na dostavbu budovy na Palmovce na sídlo Agentury Evropské unie pro kosmický program (EUSPA), na pokračující rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti zhruba miliarda a na opravu Divadla na Vinohradech asi 830 milionů korun. Zhruba 2,3 miliardy korun rozpočet vyčleňuje na výkupy pozemků a nemovitostí.

Vedení města však kritizuje opozice za nedostatek nových investičních akcí. „V rozpočtu chybí řada projektů, kterými se radní ještě nedávno okázale chlubili a do kterých vložili nemalé peníze. Jde například o ambiciózní projekt přestavby hlavního nádraží, který je nyní zablokován kvůli památkové ochraně,“ uvedl předseda kontrolního výboru zastupitelstva a šéf pražského ANO Ondřej Prokop.

Návrh se nelíbí ani předsedovi opoziční Prahy Sobě Adamovi Scheinherrovi. Vázne podle něj příprava dostavby městského okruhu, nových tramvajových tratí, zavádění trolejbusů a dříve zvažovaná okružní linka metra skončila úplně u ledu. „Koalice nebyla schopná rozjet ani druhou etapu stavby metra D,“ uvedl opoziční politik, který v minulém období působil jako náměstek pro dopravu.

(čtk, teč)