INZERCE

Stavba dálnice D11 v úseku Osičky - Hradec Králové. Zdroj: ŘSD

Mátl: Práce na úseku D11 z Trutnova ke státní hranici by měly začít v říjnu

Spory o vítězství ve výběrovém řízení na stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem, které trvají už tři čtvrtě roku, by mohly být uzavřeny v říjnu. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radka Mátla se podle předpokladů nejpozději v tomto měsíci začne stavět, uvedl to v podcastu ŘSD. Aktuálně o stavbě rozhoduje ve dvou řízeních Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V obou případech dala podněty polská stavební firma Budimex.

Jde o rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí ÚOHS, ve kterém antimonopolní úřad zamítl návrh firmy směřující proti vyřazení ze zadávacího řízení ŘSD na stavbu. „V tuto chvíli se záležitost posunula předsedovi ÚOHS a jeho rozkladové komisi. Pak je druhé řízení, prvoinstanční, kdy firma Budimex napadla samotný výběr zhotovitele stavby druhého v pořadí. Tato rozhodnutí spolu úzce souvisí, takže někdy v září už by mohlo být rozhodnuto, kdo bude dálnici D11 stavět,“ poznamenal Mátl.

Stavba je podle něj připravena ze sto procent k okamžitému zahájení. „Jakmile budeme moci podepsat smlouvu a zahájit práce, tak to uděláme. Věřím, že to bude na podzim, nejpozději říjen,“ řekl Mátl. Pravomocné rozhodnutí na stavbu 21,2 kilometru dlouhého úseku má ŘSD od prosince 2023. Hotový by měl být podle předpokladů v roce 2027.

Budimex: Zůstaneme aktivní

Mluvčí Budimexu Diana Zyglewská Ekonomickému deníku sdělila, že firma bude v tuto chvíli nadále obhajovat platnost dokumentů předložených ve výběrovém řízení. „Jsme odhodláni využít všechny dostupné právní cesty k jejich obraně. Rozhodnutí ÚOHS přitom budeme samozřejmě respektovat,“ konstatovala.

Bez ohledu na výsledek výběrového řízení společnost podle mluvčí zůstane aktivní i v dalších výběrových řízeních. Dodala, že cíle Budimexu na českém trhu jsou dlouhodobé. „Naší ambicí je stát se zde stabilním a spolehlivým realizátorem klíčových infrastrukturních projektů,“ dodala Diana Zyglewská.

Polský Budimex se v tendru umístil na prvním místě, nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH. Druhé v pořadí bylo sdružení vedeného společností MI Roads, které v soutěži předložilo druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH a zároveň stálo za podáním námitek proti polské firmě.

Konec polské dálnice S3 u hranic s Českou republikou. Foto: Budimex/Youtube

Z tendru na dostavbu dálnice D11 ŘSD Budimex vyloučilo letos začátkem května. Došlo k tomu po rozhodnutí ÚOHS, podle kterého společnost nesplnila podmínku technické kvalifikace. Firma následně přes opakované výzvy podle ŘSD plnění kvalifikačních kritérií nedoložila.

ŘSD následně v polovině června vybralo ŘSD jako nového vítěze sdružení v čele s firmou MI Roads. Polská společnost Budimex dříve opakovaně uváděla, že o tendr na dostavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem i nadále usiluje. Argumentovala tím, že je její nabídka vysoce konkurenceschopná a reference jsou v souladu s požadavky projektu D11.

Budimex vstoupil na český trh koncem roku 2021. Od té doby se firmě podle mluvčí podařilo získat dvě zakázky, na kterých aktuálně pracuje. Jde o 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 z Džbánova do Litomyšle a protipovodňový suchý poldr u Kutřína na Chrudimsku. Zajímavostí podle Diany Zyglewské také je, že Budimex působil již v bývalém Československu. V minulém století společnost postavila vysílač na Černé hoře nebo horskou chatu Výrovka.

Tereza Čapková