INZERCE

Jaderná elektrárna Dukovany. Foto: Jaderná elektrárna Dukovany

Materiál pro dostavbu Dukovan popluje i po labské vodní cestě, počítá s tím ministerstvo dopravy

Nadrozměrné komponenty potřebné pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany by měly putovat na stavbu i labskou vodní cestou. Místem jejich překládky by měl být Týnec na Labem, alternativně Chvaletice, Ekonomickému deníku to sdělil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič. Dále podle něj budou komponenty do Dukovan převáženy po silniční síti.

Ministerstvo má vyčísleny i náklady na udržení vodní cesty. U silničních a železničních mostů u Obříství, Čelákovic, Neratovic a Nymburku úřad počítá v letech 2028 až 2034 na prohrábky a udržení požadované plavební hloubky se 70 miliony korun.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v minulém týdnu uvedl, že Státní fond dopravní infrastruktury na nové trasy potřebné pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany v letošním roce uvolní téměř půl miliardy korun. Postaví se podle něj nové cesty pro stavbaře a trasy, které umožní převoz nadměrných nákladů. Některé projekty by podle Kupky měly být zahájeny v letošním roce, a to například stavba východního obchvatu Jihlavy či obchvatu Brtnice.

„Pokládám toto rozhodnutí vlády za jeden z klíčových kroků, aby Česká republika dokázala vytvořit kvalitní energetickou infrastrukturu a dokázala v tomto směru zajistit včasnou výstavbu souvisejících staveb,“ citovala ČTK Kupku. Další částky z uvolněné půl miliardy korun budou podle něj směřovat na nové silnice první třídy. „Samozřejmě pamatujeme také na opatření v Jihomoravském kraji a ve Středočeském kraji,“ doplnil. Kdyby podle něj budování nových tras nezačala již letos, mohlo by to ohrozit dostavbu Dukovan.

Přípravám projektu dostavby nových jaderných bloků v Dukovanech se věnovala na svém zasedání v uplynulém týdnu také vláda. Stavba nových reaktorů a potřebného zázemí si vyžádá jak nezbytné úpravy dopravní infrastruktury tak, aby umožňovala přepravu nadrozměrných komponent a dalších stavebních komodit, ale i to, aby se kapacitně zvládla i přeprava zaměstnanců stavby z míst jejich ubytování.

„Ministerstvo dopravy odhaduje, že si potřebná opatření vyžádají do roku 2034 celkem 13,54 miliardy korun. Peněžní nároky pro letošní rok budou vyčleněny z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a budou alokovány jak Ředitelství silnic a dálnic (160,68 milionu korun), tak i dotčeným krajům, Středočeskému, Pardubickému a Kraji Vysočina. Pro další roky se počítá i s finančními prostředky pro Jihomoravský kraj,“ informoval úřad vlády.

Čtěte také: Posun v jaderném tendru: vláda chce až čtyři nové reaktory, Westinghouse je ze hry venku

Aktuálně chce česká vláda spolu se společností ČEZ v zemi postavit čtyři jaderné bloky. Jednání povede Skupina ČEZ se dvěma uchazeči, francouzskou společností  EDF a korejskou KHNP. Naopak americký Westinghouse už je venku ze hry, protože jeho nabídka nesplnila požadavky jaderného  tendru a nebyla závazná, uvedli to koncem ledna zástupci vlády a ČEZ.

Tendr na nový jaderný blok v Dukovanech byl oficiálně zahájen v březnu 2022. Předběžné nabídky loni v listopadu podali tři uchazeči – Westinghouse, EDF a KHNP. Všichni nabízejí reaktor třetí generace o výkonu 1000 až 1200 megawattů. Vítěz tendru by následně mohl stavět také druhý blok Elektrárny Dukovany II a třetí a čtvrtý blok v Temelíně.

(teč)