V Senátu 4. listopadu proběhlo vyhlášení prvního ročníku soutěže Kreativní učitel/ka roku 2025. Za soutěží stojí projekt Knihy trochu jinak, který vede Petra Čiháková. Navazuje na vzdělávací program české účasti na EXPO 2025 v Ósace. Cílem je podpořit učitele, kteří propojují kreativitu, spolupráci žáků a mezioborové přístupy.

Vítězkou se stala učitelka matematiky Pavla Petráková s projektem Bento boxy – harmonie chutí, barev a čísel. Ve výuce spojila matematiku s kulturou, estetikou, finanční gramotností a zdravým stylem. Druhé místo získala Andrea Zoubková ze ZŠ Zdiměřice za výtvarný projekt inspirovaný Nagano. Třetí skončila Pavlína Hrdlíková ze ZŠ Velehrad, která prvňákům přiblížila japonské tradice hravou formou.

První místo získala učitelka matematiky Pavla Petráková za projekt Bento Box – harmonie chutí, barev a čísel, propojující japonskou kulturu a matematiku Foto: Filip Reiniš

Ceremoniál v Senátu

Ceny předali 1. místopředseda Senátu Jiří Drahoš, předseda školského výboru Jiří Růžička a generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.

Soutěž Kreativní učitel/ka roku zastřešuje projekt Knihy trochu jinak ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem Foto: Filip Reiniš

„Kreativní učitelé jsou hybateli změny. Vzdělávání může být dobrodružstvím,“ řekl Drahoš. Růžička doplnil, že soutěž ukazuje, jak lze i tradiční předměty proměnit v motivující výuku.

Vidět otevřený svět

Petra Čiháková, která soutěž založila a řídí, zdůraznila význam učitele jako průvodce.
„Kreativní pedagog dokáže v dětech probudit odvahu tvořit a hledat souvislosti. Učitelé jsou nesmírně obdivuhodní a jejich práce je neocenitelná,“ uvedla. Podle ní má vzdělávání vést k otevřenosti a k tomu, aby žáci uměli proměnit nápad v konkrétní výsledek.

Soutěž navazuje na vzdělávací program českého pavilonu na EXPO 2025. Ten v minulém školním roce umožnil vznik 14 školních projektů, do kterých se zapojilo více než 2 000 žáků z 38 škol.

Organizační tým chystá další ročník. Zaměří se na rozvoj tvořivosti ve výuce v době rostoucího využívání umělé inteligence.

Mohlo by vás zajímat