Pokud vše půjde podle plánu, měly by první vodíkové autobusy v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy jezdit na konci roku 2025. Stále tak platí původní termín realizace projektu. Ekonomickému deníku to sdělil Martin Uher ze stejnojmenné společnosti. Dodávku deseti autobusů společnost očekává koncem října příštího roku. V tendru na dodávku letos zvítězila s nabídkou 15,5 milionu korun za jeden autobus společnost Solaris.

Testovat provoz vodíkových autobusů v kopcovitém terénu okolo Mníšku pod Brdy má zájem Středočeský kraj. Pokud se podaří plán uskutečnit, bude středočeský region jedním z prvních v Česku, kde začnou vodíkové autobusy jezdit.

Součástí projektu je také vybudování plničky vodíku s elektrolyzérem, kterou má na starost společnost ČEZ. „Tato technologie bude vyrábět zelený vodík pro naše autobusy,“ uvedl Martin Uher. Dodal, že by rád zdůraznil, že se jedná o pilotní projekt, který má přinést nové poznatky a zkušenosti v oblasti udržitelné dopravy.

Memorandum o spolupráci na projektu mezi organizací Integrovaná doprava Středočeského kraje, společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher Bus schválili letos v květnu zastupitelé Středočeského kraje.

Mohlo by vás zajímat

Jak už Ekonomický deník informoval dříve, autobusy s vodíkovým pohonem by měly ročně přepravit několik tisíc pasažérů a ujet zhruba 550 tisíc kilometrů. Většinu pořizovacích nákladů na vozy, které by měly jezdit na linkách 446, 517 a 688, pokryje podle informací Středočeského kraje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.

Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) také už dříve vyčíslil, jak bude provoz vodíkových autobusů nákladný. Uvedl, že provoz dieselových autobusů v současnosti vychází podle dopravce, kapacity autobusu a trasy na přibližně 45 až 60 korun za kilometr, u elektrobusů je to zhruba 70 až 80 korun za kilometr a u vodíkových busů je to 100 až 150 korun za kilometr. „U autobusů s vodíkovým pohonem je rozpětí největší, neboť v Česku nemáme kde sbírat provozní zkušenosti. Jde tedy o předběžný odhad,“ konstatoval.