Ve vedení Plzeňského kraje má po krajských volbách na pozici náměstka hejtmana pro dopravu pokračovat Pavel Čížek (STAN). Jako jednu z chystaných dopravních priorit kraje jmenoval obchvat obcí na východu Plzně, který má zároveň odklonit část dopravy z města. Další podobnou investicí je i připravovaný obchvat města Tachov. V novém volebním období podle Čížka také kraj plánuje více využívat metodu zadání Design & Build, a to při kompletní výstavbě nových mostů.

Plzeňský kraj spravuje podle Čížka celkem 4600 kilometrů silnic a 900 mostů. „Chtěl bych, aby kraj pokračoval v nastaveném tempu obnovy,“ zmínil. U modernizací komunikací mají je podle Čížka pro kraj prioritní síť více zatížených silnic zejména II. třídy. Má jít o přibližně tisíc kilometrů silnic. Jak Čížek konstatoval, u nich už se zlepšit kvalitu podařilo a tak je možné více investovat do silnic s nižší mírou dopravy na venkově.

„Cílem je dostat postupně i méně zatížené silnice do stavu opravených povrchů s nejnutnějšími sanacemi podloží tak, aby bylo možné v budoucnu aplikovat metody přesné údržby vozovek v daných několikaletých intervalech,“ sdělil Ekonomickému deníku Čížek. Pro takovou obnovu je podle něj podstatné, aby pokračovala podpora státu, a to buď jako dosud ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nebo například navýšením rozpočtového určení daní krajů o částky, které dosud poskytoval SFDI.

„Chceme i nadále dávat významné prostředky do projektové přípravy a tady počítáme i s projektováním obcí. Díky společné projektové přípravě máme již nyní připraveny projekty rekonstrukcí průtahů obcemi za více než jednu miliardu korun,“ popsal další plány kraje Čížek.

Mohlo by vás zajímat

Finančně nejnáročnějšími stavbami jsou podle něj investice do silnic v nové stopě. Východní obchvat Plzně podle Čížka pomůže přesměrovat dopravu, která směřuje od severu na dálnici D5. Díky projektu se uleví obcím Kyšice, Chrást, Dýšina. Na stavbě Plzeňský kraj spolupracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

Dopravní uzel v Klatovech

Dalšími velkými investicemi kraje jsou přestupní terminály mezi vlakem, autobusy, automobily i cyklodopravou. „Začneme brzy stavět takovýto velký uzel v Klatovech,“ zmínil Čížek. Terminál má vzniknout v blízkosti vlakového nádraží a náklady stavby kraj vyčíslil na 222,5 milionu korun včetně DPH. Denně jím projede 186 spojů městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy.

Klatovy jsou druhým největším dopravním uzlem v Plzeňském kraji, ať už co do počtu obyvatel žijících na jejich území a v blízkém okolí, tak i podle dat mobilních operátorů. Jak Čížek uvedl již dříve, Plzeňský kraj projekt z velké části připravuje sám a stavbu bude platit i s pomocí evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

Mezi zásadní priority kraje patří podle Čížka i cyklodoprava. Připravený je podle něj plán základních páteřních cyklostezek, které vedou napříč celým regionem. Jejich celková délka je podle Čížka osm set až tisíc kilometrů. Dosud se podařilo podle něj postavit 230 kilometrů. Cílem je bezpečná cyklodoprava mezi městy a většími obcemi mimo frekventované silnice, a to zejména I. třídy.

Nákup repasovaných souprav

„Ve veřejné dopravě jsme provedli razantní zlom vysoutěžením všech autobusů a rozhodující části vlaků, téměř padesát elektrických i motorových. Tam, kde je neefektivní kupovat nové dieselové vlaky, požadujeme soupravy kvalitně repasované,“ poznamenal Čížek.

Plzeňský kraj podle něj také usiluje o elektrizaci dalších železničních tratí ve směru na Domažlice, Železnou Rudu a Heřmanovu Huť. „Dokud nebude elektrifikováno, počítáme s nasazením bateriových vlaků, které budou jezdit část trasy po elektrifikovaném úseku a zajíždět na trati bez elektrifikace,“ dodal. V novém volebním období bude podle Čížka kraj také připravovat nové soutěžní zadání autobusové dopravy.

Co se dosud nepodařilo, je podle náměstka hejtmana prodloužení železniční tratě do Kralovic – města a do unikátní památky ve vlastnictví kraje – Mariánské Týnice.

Tereza Čapková