INZERCE

Nákup, maloobchod, retail. Foto: Pixabay

Maloobchod trpí. Prodej nepotravinářského zboží padá o desítky procent

Opatření proti šíření koronaviru znovu srážejí ke dnu českou ekonomiku. Jak zjistil Český statistický úřad, tržby v maloobchodu se meziročně snížily o 9 procent. Sezonně neočištěné tržby za potraviny klesly o 4,1 procenta a za nepotravinářské zboží o 11,7 procenta. Podobným tempem se tržby snížily i ve srovnání s předcházejícím měsícem. Proti proudu se vydal pouze prodej prostřednictvím internetu s meziročním nárůstem o 34,5 procenta.

Zatímco v prosinci si lidé ještě mohli nakoupit oblečení nebo elektrospotřebiče, v lednu již to v důsledku vládních opatření proti šíření koronaviru nebylo možné. Jak uvádí ČSÚ, ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví tržby klesly o 74 procent, v obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 33 procent, s výrobky pro domácnost o 23,9 procenta, s kosmetickými výrobky o 11,9 a v obchodech s počítači a komunikačními zařízeními o 9,6 procenta.

Jak upozornil hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, koronavirus výrazně snížil hlavně poptávku po nákupu formálních oděvů; poptávka po ležérní módě klesá pomaleji. Proto není divu, že se do insolvence dostaly třeba firmy Blažek Praha a Pietro Filipi. V následujících měsících může podle Křečka dojít ke krachům dalších módních značek.

Ekonom Komerční banky Martin Gürtler upozornil na nápadný nárůst v oblasti prodeje filmů, televizních programů a hudebních nahrávek, kde tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33 procent. Pravděpodobně za tím stojí rostoucí zájem o online služby, jako je Netflix. Naopak pod tlakem je obor ubytování a stravování, kde po krátkém prosincovém rozvolnění v lednu klesly tržby o 26 procent.

Tomáš Rovný