INZERCE

V hloubětínském energocentru dopravní podnik během výstavby nové vozovny nainstaluje také tepelná čerpadla, která budou sloužit k vytápění areálu. Foto: DPP

Malé, ale výkonné. Nové energocentrum v hloubětínské vozovně je v provozu

První etapa výstavby nové vozovny v pražském Hloubětíně je u konce. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v těchto dnech uvedl do zkušebního provozu samostatné energocentrum. Jeho základní součást představuje trafostanice, měnírna a rozvodna pro okolní tramvajové tratě a budoucí novou vozovnu. Energocentrum za deset měsíců postavila společnost Elektrizace železnic Praha a OHL ŽS za 120 milionů korun. DPP příští rok naváže výstavbou dalších etap nové vozovny Hloubětín. Veřejná zakázka na stavbu haly pro odstavování a tramvají se chýlí ke konci, dopravní podnik obdržel sedm nabídek.

Energocentrum tvoří dvoupatrová budova, s jedním podzemním a jedním nadzemním podlažím. Umístěny v něm budou technologie odpovídající za zásobování energiemi jak pro budoucí vozovnu, tak i přilehlé tramvajové tratě či okolní zástavbu. V současnosti je již v provozu měnírna pro zajištění stejnosměrného trakčního napětí 660 voltů pro samotnou vozovnu, tramvajové tratě v Kolbenově ulici a v úseku po smyčku Starý Hloubětín. Původní vozovna Hloubětín byla zprovozněna v roce 1951.

Zkušební provoz

„Nové energocentrum v Hloubětíně je sice zdánlivě malé svou velikostí, ale velké svým významem, protože v dohledné době na něj budeme moci navázat výstavbou nové vozovny, zejména haly pro odstavování, údržbu a opravy tramvají, kterou pro provoz tramvají v Praze velmi nutně potřebujeme,“ uvádí člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Foto: DPP

Doplňuje, že veškerá technologie silové elektřiny a výměníky tepla byly doposud ve vozovně umístěny v západním přístavku bývalé deponovací haly, který bude zbourán. Energocentrum běží ve zkušebním provozu, a napájení přilehlých tramvajových tratí je tak zajištěno. Jakmile bude podepsána smlouva se zhotovitelem dalších etap a připravena realizační dokumentace, bude možné dokončit bourací práce v areálu a následně zahájit výstavbu nové vozovny Hloubětín, která potrvá dva roky. Předpokládá se, že stavba začne v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.

Velkokapacitní baterie a fotovoltaika

V hloubětínském energocentru dopravní podnik během výstavby nové vozovny nainstaluje také tepelná čerpadla, která budou sloužit k vytápění areálu. Dále výměníkovou stanici napojenou na existující horkovod pro vykrytí špičkových potřeb. Budou zde umístěny velkokapacitní baterie pro ukládání energie z fotovoltaických panelů, které DPP plánuje umístit na střeše budoucí haly pro odstavování a údržbu tramvají.

Foto: DPP

Nejmladší měnírna DPP v Hloubětíně patří mezi středně velké měnírny trakčního napětí pro tramvajové tratě v Praze. DPP jich má v hlavním městě celkem 41. Tou největší je měnírna Holešovice ve Strojnické ulici, nejstarší je objekt měnírny na Smíchově z roku 1922. 

Úplně nejstarší z dob Františka Křižíka se bohužel už nedochovaly s jedinou výjimkou v Holešovicích, která je součástí areálu tamní teplárny, a již neslouží svému původnímu účelu. 

Foto: DPP

Zajímavostí je, že Hloubětín, Strašnice a Ústřední dílny Hostivař, jsou jediné tři tramvajové měnírny v Praze umístěny v areálu vozoven. Raritou je tramvajová měnírna v autobusových garážích Vršovice, která napájí tramvajovou trať na Spořilov, v minulosti sloužila i pro napájení trakčního trolejbusového vedení a DPP ji bude od prosince využívat také pro dobíjení nových elektrobusů Škoda E’City. 

(ede)