INZERCE

Lidé s iPhonem mnohem častěji realizují online platby. U Google Pay tvoří z hlediska počtu necelá tři procenta použití, u Apple Pay to je skoro jedenáct procent. Foto: Pixabay

Majitelé iphonů využívají chytré platby výrazně častěji než lidé s Androidem

Necelou třetinu českého trhu představují majitelé smartphonů s jablkem ve znaku. Mezi uživateli digitalizovaných karet jsou ale „jablíčkáři“ nad „googlisty“ v převaze. Data z Banky Creditas tak potvrzují teorii, že uživatelé Apple si rychleji oblíbí nové služby a využívají je častěji. Každý čtvrtý majitel platební karty si ji digitalizoval do jedné ze služeb Apple Pay, Google Pay nebo Garmin Pay. 

„Když srovnáme jednotlivé platformy, ukazuje se, že u Androidu si kartu zdigitalizuje zhruba každý pátý uživatel, u Apple je to každý druhý,“ popisuje ředitel digitálního bankovnictví, rozvoje a inovací Creditas Zdeněk Grossmann. Zároveň dodává, že je potřeba brát v potaz, že jedna karta může být „tokenizována“ na více různých zařízeních. 

Vyšší počet transakcí i útrata

Uživatelé Apple jsou na prvním místě žebříčku prakticky ve všech srovnatelných ukazatelích. Mají mírně vyšší průměrný počet transakcí za měsíc (2,03 oproti 2,01 u Android Pay a 1,8 u Garmin Pay), ovšem výrazně vyšší měsíční celkovou útratu (1200 korun, zatímco Android 1081 a Garmin 1019). 

Čísla samozřejmě souvisí s tím, jak často lidé bezkontaktní platby mobilem či jiným chytrým zařízením používají. Zde se dají uživatelé rozdělit zjednodušeně na dvě poloviny. Na „občasníky“, kteří mají jedno až pět použití měsíčně, a ty, kteří téměř neplatí jinak. 

Prakticky pro všechny věkové skupiny a technické platformy platí, že častěji užívají digitalizované karty muži než ženy, v poměru 2:1 až 3:1. Foto: Banka Creditas

„V dubnu 2021 například bylo zaznamenáno u jediné karty s Apple Pay 118 transakcí, nebo 52 transakcí u hodinek Garmin,“ poznamenává Zdeněk Grossmann. „S tím, jak jsou terminály stále častější a lidé zvyklejší, očekávám, že bude podíl často platících uživatelů narůstat a do pár let budou tvořit výraznou většinu,“ dodává. 

Uzavřený ekosystém

Dalším zajímavým rozdílem je způsob použití digitalizované karty v posledních šesti měsících. U všech nástrojů drtivě převažuje platba přímo na terminálu obchodníka a občas, kolem dvou procent případů, výběry z bezkontaktního bankomatu. 

Ovšem lidé s iPhonem mnohem častěji realizují online platby. U Google Pay tvoří z hlediska počtu necelá tři procenta použití, u Apple Pay to je skoro jedenáct procent. „Jde hlavně o větší propojení aplikací v iStore přímo s formou platby, což u Androidu tak časté není. Apple je zkrátka poměrně uzavřený a hodně propojený ekosystém, který je velmi komfortní, aby v něm uživatele udržel co nejvíc,“ vysvětluje rozdíl Zdeněk Grossmann. 

Muži vedou

Zajímavé jsou i rozdíly podle pohlaví a věku. Prakticky pro všechny věkové skupiny a technické platformy platí, že častěji užívají digitalizované karty muži než ženy, v poměru 2:1 až 3:1. Jedinou výjimkou jsou mladí lidé do osmnácti let s iPhonem, kde je více dívek než chlapců. 

Největší díl uživatelů jinak tvoří lidé nad čtyřicet let věku a lidé v rozmezí třiceti až čtyřiceti let. „Rozhodně se ukazuje, že lidé středního věku nemají s novými technologiemi problém. A co vidíme v praxi, i senioři si velmi často tyhle služby rychle oblíbí,“ dodává Zdeněk Grossmann.

Banka Creditas umožnila využívání služby Google Pay v květnu 2019, krátce poté přibyla Garmin Pay pro chytré hodinky. Službu Apple Pay zavedla v únoru 2020. 

Tomáš Rovný