Česká republika je už delší dobu na rozcestí, zda do dopravního systému pustí lehká kolejová vozidla, takzvané „vlakotramvaje“. Odpověď má dát ministerstvu dopravy Technicko-ekonomická studie pro regionální kolejové systémy. Resort na její vypracování vypsal tendr. Cílem je prověřit technicky, technologicky, bezpečnostně i ekonomicky různé modely provozu lehkých kolejových drah nebo vozidel. Lhůtu pro podání nabídek úřad stanovil do 5. listopadu. Předpokládaná hodnota tendru je 15 milionů korun, vyplývá to z portálu Národní elektronický nástroj.
Podle mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl má studie prověřit jak model takzvaných vlakotramvají, tedy lehkých kolejových vozidel provozovaných na železnici, tak i regionálních tramvajových systémů. Čerpat má i ze vzorů používaných v různých evropských zemích. Resort dopravy zakázku na zpracování studie vypsal 26. srpna. O vypracování studie se hovořilo již před dvěma lety.
Dokumentace k tendru zmiňuje, že je cílem dosažení vyššího využití regionálních železničních tratí k přepravě osob a věcí včetně zajištění regionálních přepravních vztahů, které jsou doposud obsluhovány jinými druhy dopravy.
Součástí studie je podle mluvčí ekonomické porovnání jednotlivých variant na vybraných projektech, které ministerstvo dopravy vytipovalo společně s kraji. „Na základě výstupů studie bude rozhodnuto o dalších případných úpravách legislativy. V této souvislosti je nutno rovněž zdůraznit, že vlakotramvaje nejsou jediným možným řešením, neboť regionální tramvajové systémy v Česku již běžně fungují a u dalších se připravuje další rozvoj,“ upozornila mluvčí.
Doplnila, že u životaschopných modelů bude ministerstvo dopravy vytvářet v České republice podmínky pro jejich uplatnění v praxi. Základní výhodou vlakotramvají je podle Aleny Mühl například možnost přecházet mezi železniční a tramvajovou infrastrukturou.
Nevýhodou je pak potřeba u vozidel splnit řadu technických a bezpečnostních požadavků, které plynou ze souběžného provozu na železnici a v tramvajové síti. „Z toho plyne vyšší technická náročnost a cena. Často je potřeba vyřešit i dodatečné úpravy infrastruktury, zejména té městské, protože vlakotramvaje jsou obvykle například těžší než standardní městské tramvaje,“ popsala klady a zápory mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Proto podle ní bude záležet na rozhodnutí jednotlivých regionálních objednatelů, jaké řešení pro ně bude vhodné a „ufinancovatelné“.
Zájem má Středočeský kraj
Jedním z regionů, které řeší možnost využití vlakotramvají, je Středočeský kraj. V současné době podle radního pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petra Boreckého (STAN) pro kraj společnost AFRY zpracovává studii dopravního řešení celého regionu, jejíž součástí je i navržení možných míst pro provozování vlakotramvají. V úvahu pro lehká kolejová vozidla přichází například trasa Čelákovice – Brandýs nad Labem – Neratovice.
„Obecně však moc prostor pro provozování vlakotramvají ve Středočeském kraji nevidím, protože trend spíše směřuje buď ke klasické kapacitní drážní dopravě nebo, opět, ke klasickým tramvajím, jako je například spojení Praha – Zdiby – Sedlec, na jehož vybudování Středočeský kraj intenzivně pracuje,“ sdělil Ekonomickému deníku Borecký.
Studie by měla být podle něj hotová v lednu 2025. Kraj čeká zároveň na zpracování provozně-technické studie společnosti Proved a legislativní studii. Hotové by měly být všechny tři souběžně. A jak Borecký nahlíží ještě před jejich vypracováním na „životaschopnost“ vlakotramvají? „Od vlakotramvají se neodkláníme, jenom pro ně nebude tolik prostoru, jak někteří doufají. Už proto, že třeba cenový rozdíl mezi vlakotramvají a například vozidlem RS2 bude minimální,“ zmínil.
Na současnou nejistotu ohledně zavedení vlakotramvají upozornil na nedávné konferenci „Vozidlo, infrastruktura a objednávka veřejných služeb na železnici“ generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Debata okolo lehkých kolejových vozidel, se podle něj nejdříve rozvířila a nyní opět utichá.
Tereza Čapková