Benzin a naftu si od pátku koupí u čerpacích stanic v Maďarsku za uměle snížené ceny pouze místní. Když k pumpě přijedete v autě se zahraniční poznávací značkou, tak už zaplatíte plnou tržní cenu. Pohonné hmoty tak mají v Maďarsku dvojí ceny, které se mezi sebou různí až o 40 procent.
Maďarští řidiči dál nakupují benzin s oktanovým číslem 95 či naftu za 480 forintů (1,23 eura, resp. 30 Kč) za litr. K regulaci cen pohonných hmot přistoupila vláda populistického premiéra Viktora Orbána loni v listopadu. Chtěla tak zajistit, aby řidiči nemuseli trpět celosvětově rostoucími cenami pohonných hmot. Nařízení prozatím platí do 1. července.
Až do čtvrtka směli v Maďarsku za úředně stanovenou cenu kupovat pohonné hmoty i cizinci. Výsledkem byla masivní tankovací turistika. Orbánova vláda se proto rozhodla podmínky změnit, a to s platností od pátku. Ve čtvrtek večer se proto před čerpacími stanicemi u hranic s Rakouskem a Slovenskem tvořily dlouhé fronty, protože řada obyvatel z okolních zemí chtěla naposledy natankovat za nižší cenu.
Jak v pátek uvedl web Hungary Today, nově již zahraniční návštěvníci platí za litr benzinu 661 forintů (1,68 eura / 41,50 Kč) a za litr nafty 679 forintu (1,73 eura / 42,70 Kč). Z pohledu českých, slovenských či rakouských motoristů se stále jedná o něco příznivější ceny, než na jaké jsou doma zvyklí.
Rozdílný přístup k občanům jiných států Evropské unie na čerpacích stanicích vyvolává otázku, zda Maďarsko neporušuje pravidla Evropské unie. Šéf Orbánovy kanceláře Antal Rogán ve čtvrtek večer v televizi připustil, že nová cenová regulace by mohla vést k „diskusím“ s Bruselem.
Maďarsko se mezitím vrací tak trochu zpátky do éry socialismu. Tamní vláda od loňského října reguluje také cenu základních potravin, konkrétně kuřecího a vepřového masa, mléka, mouky, cukru a slunečnicového oleje.
Tomáš Rovný (s využitím zpravodajství ČTK)