Loňský rok byl na českých silnicích zřejmě druhý nejméně tragický za víc než 60 let. Obětí nehod bylo podle předběžných údajů policie 468, o dvě méně než o rok dřív. Celoroční číslo se ale může ještě snížit kvůli výsledkům pitev usmrcených při listopadových nehodách. Informace o nehodách sdělil ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Méně lidí než loni na silnicích v Česku zemřelo jen v roce 2020, kdy provoz tlumila epidemie koronaviru. K nejčastějším příčinám dopravních nehod patří podle ministerstva dopravy nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel.
V prosinci si dopravní nehody vyžádaly 33 lidských životů, o 17 méně než o rok dřív.
Dva lidé na silnicích zemřeli na silvestra.
Po poledni zahynul v obci Zlonice na Kladensku motocyklista po střetu s osobním autem, devětaosmdesátiletý muž je obětí čelního střetu dvou osobních aut mezi obcí Lišany a Rakovníkem.
Upřesněná čísla policie obvykle zveřejňuje v první polovině ledna.
Pokud se celoroční údaje potvrdí, šlo by za loňský rok o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1961, odkdy policie ucelené statistiky dopravních nehod sestavuje. Méně obětí policie eviduje jen za rok 2020, kdy jich bylo 460. Dosud nejtragičtější byl rok 1969 se 1 758 usmrcenými, od vzniku České republiky nejvíce lidí při dopravních nehodách zemřelo v roce 1994, kdy bylo obětí 1 473. Pod tisícovkou se jejich počet drží od roku 2008.
„Číslo je orientační, protože víme, že v listopadu se budou některé smrtelné dopravní nehody odepisovat z důvodu, protože nám došly výsledky pitev. Číslo teoreticky může být nižší,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý k celoročnímu počtu obětí.
Mezi usmrcené při nehodách se nezapočítávají například lidé, jejichž smrt způsobil zdravotní problém, který nehodě předcházel nebo ji třeba i zavinil.
Z hlediska měsíců byly v loňském roce na silnicích nejtragičtější červen se 49 a říjen se 48 usmrcenými.
Nejméně obětí si vyžádaly nehody v únoru, kdy zemřelo 25 lidí.
Dopravních nehod za celý rok ubylo téměř o 1 100 zhruba na 98 250, stoupl naopak počet těžce zraněných o 68 na 1 692 a lehce zraněných o 1672 na 22 253, uvedl šéf dopravní policie předběžná čísla. Výrazně podle Zlého loni přibylo proti předchozímu roku nehod způsobených pod vlivem alkoholu.
Z obětí prosincových nehod bylo 18 řidičů v osobních autech, sedm chodců, tři řidiči nákladních vozů, dva spolujezdci v osobních automobilech a jeden cyklista. Motocyklista zahynul kromě silvestra také na Štědrý den, vyplývá z informací policie.
„Hlavní příčiny: nepřiměřená rychlost, přejetí do protisměru nebo vyjetí mimo vozovku,“ uvedl Zlý ke smrtelným nehodám.
Za prosinec podle předběžných čísel ubylo nehod, těžkých i lehkých zranění.
K nejčastějším příčinám dopravních nehod patří nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů, vyplývá ze statistik ministerstva dopravy. Zlepšit by to mělo nově instalované dopravní značení přímo na vozovce.
Sběr dat ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund. Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou časovou vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů.
Vzdálenost porušuje každý třetí řidič
Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích 1. a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla.
Při vzdálenosti mezi vozidly 1s a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekund potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat.
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jak bude nově instalované dopravní značení vypadat?
Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě.
Vodorovné značení pak doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňují také informační tabule na dálnicích sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.
„I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Dalšími body, podle kterých se lze při odhadu správné vzdálenosti orientovat, jsou směrové sloupky. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti 50 metrů, což je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, pokud jedete rychlostí 100 km/hod.
K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.
(bar, čtk)