Britská letecká společnost Virgin Atlantic miliardáře Richarda Bransona oznámila, že v roce 2023 plánuje uskutečnit první bezemisní transatlantický let s nulovým obsahem uhlíku, a to na trase Londýn – New York. Boeing 787 bude poháněn udržitelným palivem SAF, což je bezpečné letecké palivo vyráběné z kuchyňských olejů a tuků. Let je součástí úsilí společnosti o snížení emisí uhlíku a boje proti změně klimatu.
Virgin Atlantic se chce stát první leteckou společností na světě, která dosáhne do roku 2050 při svých letech nulových hodnot uhlíku. Aby tohoto cíle dosáhla, hodlá investovat do obnovitelných zdrojů energie a technologií zachycování uhlíku, a své zbývající emise kompenzovat prostřednictvím ověřených projektů snižování uhlíku.
„Výzkum a výsledky budou obrovským krokem v používání SAF v celém leteckém průmyslu a podpoří investice, spolupráci a naléhavost potřebnou k výrobě SAF ve velkém měřítku. Naše ambice Net Zero do roku 2050 na tom závisí“, říká generální ředitel společnosti Shari Weiss.
Někteří kritici ale tvrdí, že takovéto lety jsou zavádějící, protože „letecký průmysl se snaží vyvolat dojem, že je jen kousek od plné udržitelnosti, spíše než svým deklarovaným cílem snížit úrovně emisí z roku 2005 do roku 2050 na polovinu a že používání SAF může mít stále důsledky pro životní prostředí.“
Navíc podle nich v současnosti neexistuje pro letecké společnosti silná ekonomická pobídka k přechodu na SAF. ,,V tuto chvíli neexistuje žádný skutečný obchodní důvod, proč by do něj tento sektor investoval,“ říká odborník, který nechtěl být jmenován.
Udržitelné letecké palivo (SAF) může snížit emise CO2 v průměru o 80% v porovnání s kerosinem. Současná generace SAF je vyráběna z použitého kuchyňského oleje, odpadu a biomasy.
Jana Bartošová