INZERCE

Alžírské letectvo disponuje flotilou téměř šesti desítek cvičných letounů Zlín-142, včetně jejich licenčních kopií Firnas-142 a Safir-43. Všechny tyto letouny pohání pístový motor M337AK, které opravuje LOM PRAHA. Foto: LOM Praha

LOM PRAHA dokončil opravu dalších motorů pro alžírské letectvo

Státní podnik LOM PRAHA už několik let spolupracuje s alžírským vojenským závodem Entreprise de Construction Aéronautique (ECA), opravuje pístové motory alžírského vojenského letectva. Tyto opravy a servisní práce pro alžírského zákazníka zajišťuje malešický Závod pohonných jednotek, který aktuálně dokončil opravy čtyř pístových motorů M337AK z celkové aktuální zakázky třiadvaceti motorů. Před pár dny byly ze závodu pozemní cestou přepraveny na Letiště Václava Havla Praha, odkud budou letecky transportovány na letiště Es Senia nedaleko Oranu v Alžírsku.

„Alžírské letectvo disponuje flotilou téměř šesti desítek cvičných letounů Zlín-142, včetně jejich licenčních kopií Firnas-142 a Safir-43, jež je licenční kopií Zlínu Z-43. Všechny tyto letouny pohání pístový motor M337AK, které vedle dalších verzí motorů řady “M“ opravuje LOM PRAHA. Právě tento fakt nás předurčil, že jsme pro opravy pístových motorů alžírského vojenského letectva klíčovou a velmi ceněnou opravárenskou a servisní institucí,“ informuje ředitel Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA Michal Procházka.

Motor M337AK je vzduchem chlazený invertní šestiválcový motor s nízkotlakým vstřikováním paliva před sací ventily a rozvodem OHC. Je určený pro cvičná, sportovní, turistická a lehká dopravní jedno nebo vícemotorová letadla. Motor má olejový systém se suchou klikovou skříní. Vyznačuje se malou čelní plochou, nízkou hmotností, ekonomickým provozem a snadnou údržbou.

„V loňském roce se také uskutečnily dva servisní výjezdy, a to v srpnu a v září, našich specialistů pro technickou podporu pístových motorů do Alžíru. Tyto návštěvy jsou alžírským partnerem z ECA velmi oceňované, protože v rámci rozšíření servisní podpory se řeší technická problematika přímo na místě,“ říká Procházka a dodává, že v jednání jsou v rámci rozšíření podpory mimo jiné i školení technického personálu ECA v malešickém závodu. „Zkušenosti a rady našich techniků jsou pro alžírský servisní personál velmi cenné, kdy naši technici mohou poradit, jak lze správným servisem a údržbou prodloužit životnost těchto motorů, které vzhledem ke klimatickým podmínkám nebo i všudypřítomnému písku dostávají pěkně zabrat. Jejich pravidelná údržba a servis je proto naprosto klíčovou záležitostí pro bezpečnost provozu a bezproblémovému fungování, a k tomu určitě přispívá asistence našich techniků z LOM, jakožto garanta a opravce těchto motorů, “ dodává ředitel ZPJ LOM PRAHA.

Spolupráce státního podniku LOM PRAHA s alžírským vojenským závodem Enterprise de Construction Aéronautique je dlouhodobá. Na začátku letošního roku se zástupci Závodu pohonných jednotek chystají na negociaci dalšího tříletého kontaktu oprav a servisu pístových motorů.

„Kromě naší hlavní opravárenské činnosti v tomto teritoriu, což je mimo jiné jeden z tradičních projektů LOM PRAHA, se vždy snažíme nabídnout alžírskému letectvu i další obchodní aktivity. Aktuálně se nyní jedná v Alžírsku o opravách drobných agregátů a palivových čerpadel. Zároveň jsme poskytli nabídku na opravy motorových skupin vrtulníkových motorů TV3-117 či motorů AI-25TL. Společně řešíme i servisní podporu v rámci budoucí obměny flotily cvičných letadel alžírského letectva, vybavených motory Lycoming“, dodává Michal Procházka.

(hrb)