České dráhy budou dnes a zítra testovat moderní duální lokomotivu Siemens Vectron Dual Mode. Ta spojuje výhody elektrických a motorových lokomotiv a umožňuje přímou jízdu vlaků po neelektrifikovaných i elektrifikovaných tratích bez nutnosti výměny lokomotivy. Jak v tiskové zprávě uvedly České dráhy, toto řešení je výhodné pro vlaky, které na své trase projíždějí několika úseky s trakčním vedením a bez něj.
„České dráhy se nyní zabývají modernizací svých motorových lokomotiv. Je jich sice potřeba stále méně, ale stále jsou některé rychlíkové linky, kde se bez silných motorových lokomotiv neobejdeme. Musíme počítat také s dostatečně výkonnými motorovými lokomotivami pro případy napěťových výluk na hlavních tratích a koridorech. V uplynulém období jsme proto vyhlásili například tržní konzultace, abychom si ověřili situaci na trhu a potvrdili současné trendy u těchto vozidel. Jedním z možných řešení je pořídit duální elektricko-dieselové lokomotivy,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
„O výhodách interoperabilních lokomotiv v dálkové dopravě, které dopravují vlaky rychle a bez nutnosti výměny lokomotivy na hranicích, snad již dnes nikdo nepochybuje. Je však na čase zavést efektivní řešení i na tratích, které jsou zatím částečně elektrifikované. S lokomotivou Vectron Dual Mode lze plynule přejíždět mezi úseky vybavenými trakčním vedením 25 kV či 15 kV i úseky, které na elektrifikaci či konverzi teprve čekají. Cílem je využít efektivní provoz na elektřinu všude tam, kde je to možné,“ řekl Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility v České republice.
V rámci zkoušky vyrazí lokomotiva Siemens Vectron Dual Mode ve dnech 13. a 14. června v čele osmi rychlíkových spojů mezi Brnem a Jihlavou. Jízd se zúčastní specialisté Českých drah, kteří si ověří v praxi řadu parametrů této lokomotivy v běžném provozu, například výkonost stroje a dynamiku jízdy.
Testovaná lokomotiva má maximální rychlost 160 km/h. Je určena pro elektrickou trakci 15 kV, kde má výkon na obvodu kol 2400 kW, a na neelektrifikovaných tratích, kdy má v dieselovém režimu výkon 2000 kW. Výrobce připravuje i modifikovanou variantu Vectronu Dual Mode, který bude vybaven pro provoz na dvou napěťových systémech – 15 kV (16,7 Hz) a 25 kV (50 Hz). Zákazníci už objednali 248 lokomotiv typu Vectron Dual Mode pro provoz v Německu a Rakousku.
Elektrické lokomotivy Siemens Vectron jsou v Evropě prodejním trhákem a zájem o ně je i v Česku. Například loni v březnu České dráhy podepsaly se společností Siemens Mobility ČR smlouvu na nákup 50 lokomotiv Siemens Vectron MS. Součástí smlouvy je plný servis na 15 let. Nové vectrony budou do Česka dodávány postupně od prosince roku 2025.
(rov)