INZERCE

Modernizovaná železniční trať. Foto: Pixabay

Lokální centra řízení železnice v Polsku postihl v týdnu rozsáhlý výpadek. Spekulovalo se o útoku hackerů

Podle informací provozovatele polské dráhy PKP PLK došlo ve čtvrtek mezi půl čtvrtou a čtvrtou hodinou ranní k rozsáhlému výpadku 19 z celkem 33 lokálních center řízení provozu. Výpadek způsobil zpoždění vlaků, mnoho vlaků bylo odřeknutých. Výpadek negativně ovlivnil provozování železnice na 840 km dlouhou tratí mezi Krakovem a Gdaňskem. Podle neoficiálních informací z Polska se mohlo jednat o hackerský útok, když byl prolomen systém kybernetické bezpečnosti kritické infrastruktury.  To, ale společnost, dodávající zařízení pro centra řízení, popřela.

Ve čtvrtek 17. března mezi půl čtvrtou a čtvrtou hodinou ranní došlo k rozsáhlému výpadku řídicích zařízení ve více než desítce místních řídicích středisek (LCS).

„Zpoždění jsou obrovská, už v 8 hodin ráno dosáhla několika desítek minut a v následujících hodinách se budou zvyšovat. Mnoho cest vlaků bylo zrušeno,“ napsal o výpadku polský deník Wprost.

Zástupce PKP PLK pak na tiskové konferenci uvedl, že k poruše došlo mezi 3:30 a 4:00 ráno. Výpadek postihl v 19 z 33 místních kontrolních středisek. Všechny tyto stanice jsou vybaveny zařízením Alstom. Místní kontrolní střediska jsou umístěna na klíčových místech infrastruktury. Podle poskytnutých informací se výpadek týkal až 840 kilometrů železniční trati a sahá od Krakova až po Gdaňsk.

Rozsah výpadku byl téměř celostátní.

Porucha postihla především tratě z Krakova směrem na Węgliniec, dále u Koluszki, trať č. 20 z Varšavy do Koninu a trať č. 9 z Varšavy do Gdaňsku. Vzhledem k tomu, že systémy řízení dopravy nebyly schopny řádně fungovat, byla zavedena omezení, která měla zajistit bezpečnost vlakové a osobní dopravy. Byly zavedeny zvláštní předpisy a postupy – řekl.

V sídle PKP PLK byl zřízen krizový štáb složený ze zástupců správce a dopravců pod dohledem ministerstva infrastruktury.

Útok hackerů?

V souvislosti s výpadkem řídících center se objevily neoficiální informace zní, že příčinou poruchy mohl být hackerský útok.

„Takovou akci nemůžeme vyloučit, bude předmětem dalších kroků,“ uvedla PKP PLK. Příčiny poruchy budou vyšetřeny příslušnými útvary.

Státní tajemník a vládní zmocněnec pro kybernetickou bezpečnost Janusz Cieszyński v souvislosti se čtvrtečním výpadkem oznámil, že byl svolán zvláštní tým.

„V souvislosti s výskytem závad na zařízeních pro řízení železniční dopravy se ještě dnes uskuteční schůzka Týmu pro kritické incidenty, který jedná v souladu s článkem 36 zákona o národním systému kybernetické bezpečnosti,“ sdělil Cieszyński ve čtvrtek prostřednictvím Twitteru.

Chvíli před polednem pak společnost Alstom oznámila, že příčinou rozsáhlého výpadku na železnici nebyl hackerský útok, ale interní chyba.

„Omlouváme se za nepříjemnosti, které tento problém způsobil dopravcům a cestujícím. Společnost Alstom potvrzuje, že v souvislosti s chybou formátování času, ke které došlo 17. března 2022, nedošlo k žádnému kybernetickému útoku ani bezpečnostnímu problému. Chyby při formátování času jsou známým jevem,“ uvedla společnost v prohlášení poskytnutém společnosti Rail Market.

„Zavedli jsme plán na obnovení dostupnosti zařízení pro řízení vlaků, abychom minimalizovali narušení způsobené závadou na bývalých řídicích systémech společnosti Bombardier. Ve spolupráci s naším zákazníkem se snažíme minimalizovat dopady této situace. Společnost Alstom se zavázala zajistit nejvyšší spolehlivost služeb, kvalitu a bezpečnostní standardy,“ dodala firma.

Co jsou to systémy LCS a proč jejich selhání způsobilo tak velké poruchy? Místní dispečerská pracoviště jsou místa, odkud pohotovostní dispečeři řídí železniční dopravu nejen v místě, kde se pracoviště nachází, ale i v několika sousedních stanicích. Z tohoto důvodu způsobila porucha 19 takových míst potíže na vzdálenosti 840 kilometrů.

PKP se snažila obsadit stanice v místech poruch personálem, aby zajistila bezpečnost cestujících a v rámci možností obnovila plynulý průjezd.

(nik)