Pátek, 25. června, 2021

Loď Ever Given, která zablokovala Suezský průplav, zatím zůstane v Egyptě

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Egyptský soud rozhodl, že kontejnerová loď Ever Given, která v březnu skoro týden blokovala Suezský průplav, prozatím zůstane ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu. V praxi tak soud zamítl dřívější odvolání japonského majitele plavidla. S odkazem na soudní zdroj o tom napsala agentura Reuters.

Přes 400 metrů dlouhá a 220 000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy blokovala provoz v obou směrech, čímž zpozdila zhruba 400 čekajících lodí. Desítky jiných plavidel nečekaly a zvolily alternativní trasu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodloužilo a prodražilo.

Po uvolnění byla Ever Given odtažena do Velkého Hořkého jezera. Správa Suezského průplavu (SCA) po japonské společnosti Shoei Kisen Kaisha, která loď vlastní, požaduje odškodné ve výši 916 milionů dolarů (přes 19,7 miliardy korun).

SCA pokračuje ve vyšetřování příčin incidentu, ale zatím závěry neoznámila. Soud ve městě Ismáílíja zadržování lodi schválil poté, co mu SCA podala zprávu. Japonský majitel v dubnu podal odvolání, které nyní soud zamítl. Zdůvodnění soudu podle Reuters nebylo okamžitě jasné.

Flotile remorkérů se dnes podařilo za pomoci vrcholícího přílivu dostat 220 000 tun vážící kolos z písčitého břehu průplavu na konci března. Poté loď podle záběrů místní televize za doprovodu remorkérů pomalu zamířila ke středu kanálu.

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí prohlásil, že Egyptu se podařilo ukončit krizi, kterou nehoda 400 metrů dlouhé lodi vyvolala. Suezský průplav je pro Egypt důležitým zdrojem devizových příjmů.

Desítky plavidel ale už předtím zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.

Na proplutí kanálem čekalo nejméně 369 lodí. Podle společnosti Maersk by se však námořní doprava mohla s negativním důsledky nehody potýkat ještě týdny či měsíce.

Vyprostit 400 metrů dlouhou kontejnerovou loď se týmy snažily pomocí bagrů a remorkérů, přestože analytici upozorňovali, že to k uvolnění kolosu nemusí stačit. Jelikož se okno pro uvolnění plavidla zužovalo a příliv ustupoval, rostly obavy, že úřady budou nuceny loď zlehčit odstraněním 20 000 kontejnerů.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.

(čtk)

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter