Lithium vtrhlo do roku 2022 s čerstvým cenovým nárůstem, který dává výrobcům elektrických vozidel větší varování před ještě tvrdšími tlaky na náklady, které přijdou. Dodávky základního bateriového materiálu čelí řadě krátkodobých rizik, která ohrožují hlubší nedostatek, stejně jako poptávka se zrychluje s rostoucím globálním zaváděním elektromobilů. Už tak napjatý trh je rozbouřen vším od údržby rostlin a omezení zimních olympijských her v Číně až po nedostatek pracovních sil související s pandemií v Austrálii, uvedla agentura Bloomberg.
Po roce, kdy se světové ceny lithia téměř zečtyřnásobily, se tak zvýší tlak na výrobce elektromobilů.
Cena uhličitanu lithného v Číně letos již vzrostl o 13 procent na nový rekord, což v roce 2021 znamená nárůst o více než 400 procent.
„Trh s lithiem je v současné době extrémně napjatý, takže spotové ceny jsou velmi citlivé na jakékoli narušení dodávek,“ napsala v e-mailu agentuře Bloomberg Alice Yu, analytička společnosti S&P Global Market Intelligence.
Ohromující začátek roku u lithia odráží široká očekávání dalšího růstu cen. Krátkodobé narušení dodávek doplňuje dlouhodobý obraz, v němž se rychle se rozvíjející globální odvětví lithia snaží udržet krok s prudce rostoucí poptávkou ze strany zákazníků.
Vývoj cen u ostatních komodit znamenají, že náklady na baterie by letos mohly poprvé od roku 2010 vzrůst, uvádí Bloomberg. Nikl, který je rovněž důležitou složkou baterií, právě vzrostl na devítileté maximum.
Blízká budoucnost
Podle Shanghai Metals Market v Číně probíhá pravidelná údržba řady závodů na výrobu lithia, zatímco někteří výrobci v severních provinciích, jako jsou Šan-tung a Che-pej, čelí omezením v souvislosti se zimními olympijskými hrami. Hry začínají začátkem února. Příchod omikronové varianty Covid-19 do Číny jen zvyšuje rizika.
Před týdenní přestávkou v souvislosti s lunárním novým rokem se v Číně zintenzivní práce na údržbě rafinerií, zatímco kupující se budou snažit vytvořit si zásoby, uvedl Yu ze společnosti S&P.
Problémy spojené s virózou postihly například těžaře v západní Austrálii, kde je nedostatek pracovních sil způsobený omezeními na státních hranicích. Společnost Pilbara Minerals Ltd. nedávno snížila prognózu dodávek spodumenového koncentrátu, meziproduktu, který lze zpracovat na chemikálie pro výrobu baterií.
Držet krok
Kromě těchto krátkodobých problémů je pro lithium v příštích letech problémem dostatečně rychlý rozvoj. Skeptici ohledně dodávek mohou poukázat na skupinu Rio Tinto, která čelí protestům proti životnímu prostředí v Srbsku, a rostou obavy ohledně udržitelnosti produkce založené na solankách v Jižní Americe.
„Zákazníci si uvědomují, že je velmi obtížné zajistit nové dodávky,“ řekl Tony Ottaviano, generální ředitel australské společnosti Liontown Resources Ltd., která těží lithium.
Jeho společnost souhlasila s dodávkami lithia jihokorejskému bateriovému gigantu LG Energy Solution od roku 2024, kdy má být zahájen jeho projekt.
Subjekty působící na trhu prozatím doufají, že se jim ještě letos uleví od současné vlny vyšších cen.
„Pokud se podaří tyto kapacitní plány těžebních společností realizovat podle plánu v polovině roku 2022, ceny surovin a baterií se udrží na stabilní úrovni,“ uvedl e-mailem Jessie Cai, viceprezident společnosti EVE Motor, která je součástí čínského výrobce baterií EVE Energy.
„V opačném případě by se mohly dále zvýšit,“ dodal pro agenturu Bloomberg Jessie Cai.
(ede)