Desítky případů týdně, kdy se pokouší prodat auto majitel, na kterého je nařízena exekuce, zaznamenávají obchodníci AAA Auto. Je to jeden z dopadů koronavirové krize, kdy lidé přicházejí o příjmy a dostávají se do dluhové pasti. Prodejem vozu se snaží obejít exekuci a získat hotovost.
Vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele jsou v posledních měsících relativně masivně nabízeny k výkupu do sítě bazarů AAA Auto. Podle provozního ředitele Aures Holding, který síť autobazarů provozuje, Petra Vaněčka je v řadě případů důvodem k prodeji takového auta snaha obejít výkon exekuce a získat nějaké peníze v hotovosti.
„U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci. Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí,“ řekl Vaněček. Na dotaz Ekonomického deníku doplnil, že se v posledních měsících jedná o desítky případů denně. „Nedá se říct, že by se tento jev vyskytoval u určitého segmentu aut. Jsou tam zastoupeny jak velmi drahé vozy, tak nejlevnější kategorie,“ dodal provozní ředitel Vaněček.
Upřesnil také, že výkupčí v souvislosti s poklesem výroby a prodeje nových aut a tím pádem i menším počtem „bazarových“ aut stále více zaznamenávají případy aut, která nelze vykoupit. „V současnosti odmítáme vykoupit až tři čtvrtiny aut, která zákazníci na výkup přivezou. Nejde jen o problémy spojené s exekucí, ale někdy jsou vozy v tak špatném technickém stavu, že by jejich opravy byly nesmyslně drahé a vozy jsou tudíž neprodejné,“ dodal Vaněček.
Prodeje o 19 % menší, než loni
Menší prodej nových aut (meziročně pokles o 22% na 148.319 vozů) dopadá i na trh s ojetinami, protože nevznikají nová ojetá vozidla. „Kvůli omezením prodeje a cestování přes hranice kvůli Covidu Češi dovezli zatím jen 127.486 ojetin, což bude do konce roku cca o 30.000 aut méně, než v loňském roce. To pochopitelně výrazně ovlivňuje sekundární trh, kde některé typy aut začínají chybět a zvyšuje se tím hodnota těch, které už v zemi jsou. Jejich ceny se od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou cca o 10.000 korun ročně,“ uvedla předsedkyně představenstva Aures Holding Karolína Topolová. Jako příklad uvedla malé SUV typu Škoda Karoq, které před několika lety stálo 400.000 korun, dnes se nedostane pod 600.000.
V ČR bude podle dat firmy v porovnání s loňským rokem na trhu chybět 100 tisíc vozů, v Polsku 230 tisíc a na Slovensku 60 tisíc. „v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900.000 aut, v Polsku okolo 2.500.000 a na Slovensku cca 430.000 aut. Náš odhad letošního počtu nabízených aut se pohybuje okolo 800.000 aut v ČR,“ řekl provozní ředitel Aures Holding Petr Vaněček.
Do konce listopadu se v síti autobazarů prodalo 66 tisíc vozů, což je o 19 % méně, než loni. „I tak je to velice dobrý výsledek, který dokonce překonává odhady prodeje nových vozů,“ dodala Topolová, která zopakovala, že firma je velice vděčna za vládní pomoc v jednotlivých zemích, díky které se firmě podařilo udržet desítky pracovních míst.
Jiří Reichl