Počty cestujících v letecké dopravě systematicky rostou, ukazují to čísla z letišť v České republice, která naznačují návrat k předcovidovým počtům. Letiště Václava Havla Praha předpokládá, že do konce letošního roku odbaví 13,7 milionu pasažérů, v příštím roce by pak mělo podle mluvčí Kláry Divíškové překonat hranici 15 milionů odbavených cestujících. „Věříme, že do roku 2026 se nám podaří návrat na předcovidová čísla,“ sdělila Ekonomickému deníku. Rekordní čísla hlásí za letošních deset měsíců Letiště Brno.
Výhledy pražského letiště na návrat k předcovidovým číslům označil expert na leteckou dopravu ze společnosti Ernst & Young Partner Corporate Finance Petr Kováč jako reálné. Počet cestujících roste, a přestože některé segmenty letecké dopravy podle něj zatím nedosahují předcovidové úrovně, například business cestující, trend je jasně pozitivní.
Jak Petr Kováč upozornil, letecká doprava je samozřejmě velice citlivá na geopolitické otřesy, ukázala to válka na Ukrajině a aktuálně i v Izraeli. „To všechno negativně ovlivnilo leteckou dopravu včetně Letiště Václava Havla Praha, doufejme, že se situace bude jen lepšit,“ sdělil Ekonomickému deníku Petr Kováč.
Dodal, že je zřejmé, že poptávka po letecké dopravě je velice robustní a pokud nebude docházet k nějakým výrazným změnám například, co se týče růstu cen leteckého paliva, bude letecký provoz dále růst.
Brněnské rekordy
Stoupající počty cestujících zaznamenalo i Letiště Brno, které začátkem týdne oznámilo, že během prvních deseti měsíců letošního roku odbavilo přes 664 tisíc lidí. Tím překonalo doposud rekordní rok 2011, ve kterém bylo podle brněnského letiště za celý rok odbaveno 558 tisíc pasažérů.
Největší pohyb cestujících letiště logicky zaznamenalo v letní sezóně, kdy bylo v období od začátku června do konce září odbaveno přes půl milionu cestujících, což je řečí čísel 47procentní nárůst oproti loňskému roku a 34procentní nárůst oproti předcovidovému roku 2019.
„Tato sezóna pro nás byla po všech stránkách rekordní a náročná. Těší nás, že se na Tuřanské letiště vrátil předcovidový ruch a cestující si mohli do syta užít možnosti podívat se z Brna do desítek různých destinací. To se během letních měsíců jednoznačně projevilo na cestovatelském náporu, na který jsme se snažili co nejlépe připravit. Rekordy padaly v červenci i v srpnu, kdy bylo v obou měsících odbaveno zhruba 160 tisíc cestujících. Nicméně velmi slušný zájem zaznamenáváme i v závěru sezóny. V září jsme odbavili přes 113 tisíc cestujících a současně jsme v průběhu tohoto měsíce překročili hranici 600 tisíc cestujících“ uvedl vedoucí úseku Přepravní provoz Letiště Brno Radek Lang.
Zahraniční turisté a pak Češi mířící za dovolenou
Růst počtu cestujících očekávají letiště i v nadcházející zimní sezóně. Například pražské letiště cestujícím nabízí 111 přímých spojení. Počítá se například i s přímými dálkovými charterovými linkami do exotických destinací jako je Srí Lanka, Vietnam nebo Kuba.
Přímá letecká spojení bude v zimním letovém řádu zajišťovat 46 leteckých společností. Nově budou vypravovány lyžařské chartery na zimní dovolené do tureckého střediska Kayseri. Podle výkonného ředitele Rozvoje leteckého obchodu Jiřího Vyskoče je zimní letový řád v souladu se strategií obnovy a navyšování frekvencí. „Díky tomu jsme do poloviny října odbavili už přes 11 milionů cestujících a věříme, že nová spojení přinesou další růst,“ uvedl.
V zimní nabídce plánuje pražské letiště i nová spojení. Například do Bilbaa bude možné letět podle informací letiště s dopravcem Vueling dvakrát týdně, stejně tak do Káhiry s dopravcem Smartwings a do Jerevanu s ČSA. „V nabídce z léta zůstávají přímé dálkové spoje do Soulu s Korean Air třikrát týdně a také do Tchaj-peje s China Airlines dvakrát za týden,“ informovalo pražské letiště.
V porovnání s letním letovým řádem dojde také k navýšení frekvencí spojení u stávajících linek. Týká se to například Říma, kde přibude 16 letů týdně. Čtrnáct letů týdně navíc pak nabídnou dopravci do Amsterdamu, do Paříže je naplánováno 12 nových letů týdně.
A na zimu se chystá i brněnské letiště. Nabídne dálkovou linku, která poprvé odletí do thajského letoviska Phuket před koncem roku, 19. prosince. Linku provozuje letecký dopravce Neos Airlines ve spolupráci s cestovní kanceláří Čedok a létat se bude jednou týdně Boeingem 787-9 Dreamliner s celkovou kapacitou až 359 míst.
Tereza Čapková