Letouny F-35, které si Česká republika objedná a dostaneme, budou v nejmodernější verzi, která v té době bude na trhu. Měl by to být takzvaný blok 4, bude mít výborný radar, lepší management všech senzorů a fúzí dat tak, aby pilot měl informační převahu nad jakýmkoliv protivníkem. Bude v něm upravený motor tak, aby splňoval všechny požadavky, které na tu flotilu budou a bude mít i zvětšenou kapacitu nosnosti zbraní ve vnitřní pumovnici tak, aby ten letoun byl pořád Stealth, říká zástupce ředitele sekce rozvoje sil ministerstva obrany (bývalý velitel čáslavské letecké základny) Jaroslav Míka. Jako někdejšímu pilotu by se mu „líbilo mít letectvo složené ze dvou letek stíhaček 5. generace a jedné 4″. „Ale buďme realisté, pak je to o vysokých životních nákladech letounů,“ říká v rozhovoru pro Ekonomický deník.
Po včerejšku je zřejmé, že česká armáda doporučila při přezbrojení taktického letectva ministerstvu obrany nákup amerických stíhaček s technologií Stealth – F-35A Lightning II. V rozhodnutí podle všeho sehrály roli dva nejzákladnější aspekty, podle kterých se rozhodovalo, tedy bojové schopnosti, interoperabilita plus finanční hledisko. Jak bylo náročné s těmito dvěma pilotními proměnnými pracovat a poměřovat je?
Co se týká schopností, tak určitě víte, že z celé škály letounů, které se posuzovaly, tak jediný letoun 5. generace byl Stealth – F-35A Lightning II. A ten právě tím, že to je letoun 5. generace a má i tu vlastnost Stealth, a když vezmu v potaz i to, jak integruje data, jaké má senzory na palubě každý jednotlivý letoun, tak těmi schopnostmi opravdu výrazně převyšuje schopnosti ostatních konkurentů 4,5. generace, které byli také ve hře. Finanční hledisko vyšlo z porovnání s ostatními nabídkami tak, že nám, co se týká pořizovací ceny za jednotlivý kus letounu vycházely nabídky zhruba srovnatelné. S tím, že náklady na životní cyklus pro F-35 vycházely zhruba o 25 procent dráž, než u druhého nejžhavějšího kandidáta, kterým je letoun, který už dnes používáme. A když si vezmete, že ceny jsou porovnatelné, plus k tomu máte schopnosti, které převyšují a navíc zaručují nějakou budoucnost, tak z toho vzniklo vojenské doporučení, jaké jsme dali. Dává nám to celkem logický závěr. Ale samozřejmě k tomu musíme říct, že to nejsou jenom tyto dvě hlediska, ale jsou to i úkoly, které v současné době a do budoucna v kontextu se zhoršující se bezpečnostní situací budeme plnit.
Pokud byste jako jedna z důležitých postav procesu výběru měl vysvětlit národu, který je zavalen řadou informací, proč nebylo vypsáno standardní výběrové řízení, ale nákup probíhá formou jednání vlád České republiky a USA a je při něm použita výjimka ze zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy je upozaděna standardní hospodářská soutěž, jak byste to odůvodnil?
My jsme porovnávali možné varianty, udělali jsme si vlastní výběr vojenským doporučením. Oficiálně jsme oslovili vlády těch zemí, které jsou schopné vyrábět taktické nadzvukové letouny, požádali jsme je formou takzvaného Requests for Government for Information. Vlády nám odpověděly a daly nám relevantní podklady pro to, abychom mohli porovnat vlastnosti a samozřejmě i cenovou kalkulaci těch strojů. Takže interní výběr tu rozhodně byl. Nicméně u letounů takovéto kategorie si nedokážu představit, že bychom nedělali tento kontrakt s nějakou vládou. Protože jednat přímo s výrobcem bývá občas trochu složité. To je jedna věc. A druhá věc, co se týká amerických strojů, kterých bylo v nabídce víc, tak vláda Spojených států, respektive jejich výrobci prodávají své produkty přes vládu USA, tedy systém G2G, vláda-vláda.
Protože takto velká akvizice vždy otevírá prostory pro silný lobbing a objevují se v souvislosti s ním různé spekulace, v případě F-35 byly například citovány zprávy amerického Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office – GAO) o problémech s motory, ale i snižování objednávek na národních bázích a podobně. Jak tyto informace vnímá česká armáda?
Já je vnímám jako velice pozitivní ve smyslu transparentnosti celého procesu. Vy jste říkal zprávy GAO? To jsou vládní zprávy. Celý ten projekt je kontrolován americkým Kongresem, je tam Congressional Reports o celém projektu Spojených států a kdo jiný, než USA potřebují, aby celý prvek F-35 fungoval tak, jak má. Takže z mé strany je tam velice dobrá jak veřejná kontrola, ale i masovostí té výroby, že bude F-35 vyrobeno přes 3 000 kusů, má sám výrobce ohromné množství dat z dennodenního provozu a tím může docházet ke kontinuálnímu zlepšování vlastností stroje.
Ale byly vyjmenovány některé problematické fakty, to nelze popřít…
Ty technické komplikace se právě řeší na základě toho, jak se velikost flotily rozšiřuje, pak se ty technické problémy řeší o to rychleji. Protože její velikost je už obrovská a ty komplikace řeší samozřejmě výrobci jednotlivých komponent, ale i přímo integrátor Lockheed Martin. A F-35, celý ten projekt, je pořád ještě relativně nový. Teď jste zmínil motory, tam byl nějaký problém s chlazením, který se teď řeší, příští rok má být nějaký upgrade motoru, aby to bylo vyřešeno. A to, co máme my jako Česká republika objednáno a co dostaneme, je verze letounu F-35 v nejmodernější verzi, která v té době bude na trhu. Měl by to být takzvaný blok 4, který v té době bude ještě lepší, než ten dnešní, ale i tak výborný radar, bude mít udělaný lepší management všech senzorů a fúzí dat tak, aby pilot měl informační převahu nad jakýmkoliv protivníkem. Bude v něm upravený motor tak, aby splňoval všechny požadavky, které na tu flotilu budou a bude mít i zvětšenou kapacitu nosnosti zbraní ve vnitřní pumovnici tak, aby ten letoun byl pořád Stealth.
Dalším podstatným argumentem při rozhodováním o takových věcech je finanční nákladnost. Z jakých dat jste vycházeli, když jste porovnávali nabídky? To byla vládní data, data výrobců atd. Opravdu se dá garantovat na tom životním cyklu vyřčené, že bude životní cyklus stát skutečně jen o 25 procent víc, než cyklus letounů 4,5 generace, atd.? Nemůže to přeci jen finančně nabobtnat?
Tak to už bychom spekulovali. My pracujeme s daty, která jsme obdrželi. A co se týká F-35, tak tam jsme si jistější, protože tím, že jednání šla do dalšího kola, tak jsme dostali celkem robustní analýzu životních nákladů na F-35 od výrobce s predikcí do roku 2069. Z těchto dat, která jsme dostali, a jiná nemáme, tak z těch vycházíme. Všechno mimo tato data jsou jen spekulace.
Můžete jako zástupce vyjednávacího týmu českým stíhacím pilotům zaručit, že letadla budou vybavena tak, aby splňovala to, co potřebujeme i v horizontu několika dalších desetiletí?
To zaručit mohu. Ten projekt samozřejmě nespí, nehrozí tady to, že se koupí letadlo a pak se s ním nebude nic dělat, jako to bylo u evropské F-16 a pak se po roce 2000 musel dělat Mid-life update. Tady to bude kontinuální modernizace celé flotily tak, abychom měli jednotnou flotilu napříč celou aliancí.
Na základě doporučení armády, respektive ministerstva obrany, se rozhodnutí vlády velmi pravděpodobně posune k nákupu F-35. Ale stále tu máme, a několik let mít budeme, gripeny. Neexistuje možnost při vyjednávání se Švédy si je tu ponechat, odkoupit, že by se tyto rozdílné stíhačky mohly nějak vzájemně doplňovat?
Letouny Gripen budeme provozovat do roku 2035. To vychází časově s tím, kdy dosáhneme plných operačních schopností letounů se systémem F-35. Zatím nám švédská strana garantuje, že bude udržovat životní cyklus této starší verze letounů C/D do roku 2035. S tím, jak získáme nové a lepší schopnosti s těmito letouny po tomto roce nepočítáme, ale jsme v roce 2023 a uvidíme, jaká bezpečnostní a provozní situace bude v roce 2032, 2033, kdy by se mělo s konečnou platností rozhodnout, že je potřebujeme, nebo ne. Ale současný plán je rozloučení se v roce 2035 po 30 letech provozu s Gripeny a provozování dvou letek F-35.
Švédové přišli s nějakou nabídkou, měla tři varianty. Ani jedna z těch nabízených variant není akceptovatelná pro tu, dejme tomu, kooperaci těchto strojů? Že by Gripeny mohly doplňovat F-35. Jsou už vyrobené, létají, osvědčily se…
Když to řeknu jako pilot, tak by se mi samozřejmě líbilo mít letectvo složené ze dvou letek stíhaček 5. generace a jedné 4. Ale buďme realisté, pak je to také o těch životních nákladech. A digitalizujeme celou armádu. Jsme v digitální transformaci, nejen aliance, ale i české armády a musíme na to opravdu nahlížet i z hospodářského hlediska, zásadního ekonomického elementu.
Já to beru jen tím prizmatem, že tu stále třeba máme 40 let staré tanky, BVP, a k jejich obměně postupně dojde až nyní…
Bylo by to asi hezké, ale musíme se na to dívat tvrdě realisticky. Berte to tak, že kupujeme nová letadla za cenu pod 50 miliard korun. Zbytek té sumy je to vše potřebné kolem. Jestli mi někdo položí otázku, jestli se chováme zodpovědně, tak mu řeknu, že chováme. Protože teď si platíme to, co si platíme, a máme v tom i Air Policing. Bude to sice o 25 procent dražší, ale budeme mít full spectrum. To je prostě úplně jiná liga
Jan Hrbáček